Около 680 000 последователи в Twitter, 70 000 приятели във Facebook и повече от 4,2 милиона прегледа на видеоклипове в YouTube – запознайте се с новата социалномедийна звезда на Испания - националната полиция.
Сред правоприлагащите органи в света тя има най-много последователи в Twitter след американското ФБР, твърди Карлос Фернандес Гера, мениджър по социални медии за базираното в Мадрид ведомство. То също така е най-ретуитваната държавна институция в света, като негови изказвания в Twitter са цитирани средно 16 000 пъти на седмица.
„Докато ФБР публикува най-вече изявления, ние сме по-активни и използваме социалните медии по превантивен начин", каза той. „Ние считаме Twitter за най-полезен инструмент за комуникация, за да се свързваме с гражданите и да гоним престъпници", пише Bloomberg.
Въпреки че социалните медии първоначално бяха насочени към подпомагане на хората в свързването им един с друг и давайки им по-мощен глас в света на интернет, някои правоприлагащи агенции ги намират за ефективен и евтин начин да се борят с престъпността.
„Twitter и социалните медии като цяло ни предоставиха много важна платформа за масово достигане на гражданите с много нисък бюджет", казва Фернандес.
Но само по себе си да имаш акаунт в Twitter (@ Policia) не е достатъчно. Въпреки че испанската полиция туитва от 2009 г. насам, преди назначаването на Игнасио Косидо, технически грамотен генерален директор, социалните медии не бяха силата на агенцията.
Фернандес, който е бивш финансов журналист, също спомогна за нарастването на популярността на полицията, като създаде провокативни туитове като Droga = Caca (дрога = екскременти) и "Ayudanos y les trincaremos" (Помогнете ни и ние ще ги хванем).
Наскоро той създаде един хаштаг - # pedetecorporativo, който свободно се превежда като "корпоративно пиянство", за да напомни на хората, че не трябва да пият по време на фирмени коледни партита, ако след това ще трябва да карат.
И по всичко изглежда, че усилията на полицията да ползва социалните медии се отплащат. Малко след промотирането на е-мейл адреса на агенцията antidroga@policia.es в социалните медии през миналата година са се получили около 500 електронни писма от граждани, които предоставят съвети и данни за наркодилъри или престъпна дейност в страната, каза Фернандес. Това "туит нападение" е довело до около 350 ареста и изземването на повече от 450 килограма наркотици, включително кокаин и марихуана.
Заради този успех други полицейски служби от целия свят, особено в Латинска Америка, се опитват да получат ноу-хау от испанските си колеги за това как могат да използват социалните медии за хващане на престъпниците.
„Те са много добри в управлението на една общност, ефективни са в общуването и отговарят на гражданите по един разговорен и близък начин", казва Енрике Данс, професор по информационни системи в IE Business School в Мадрид. "По този начин хората се чувстват по-удобно при свързването си с полицията".
Освен акцията за залавянето на дилърите на наркотици социални медии също така помогнаха на полицията в Испания да се пребори с детската онлайн порнография, както и при арестуването на укриващите се сексуални насилници, измамници и престъпници, застрашаващи местните телевизионни знаменитости.
Говорейки за телевизия, един от най-популярните туитове на испанската полиция е бил зададен за излъчването при последния епизод на "Breaking Bad" в Испания: "Ако си играете на „Breaking Bad“ („В обувките на Сатаната“), може да се окажете в една сцена от „Prison Break („Бягство от затвора“).