Дори едно мнение може да причини турбулентност на фондовата борса и да унищожи милиарди долари от пазарната стойност. Точно това усети, при това болезнено, големият американски енергиен оператор Kinder Morgan. А Wall Street се запита: Как може да се случи това?
Влиянието на платформи като Twitter и Facebook на финансовите пазари е очевидно много по-голямо от предполагаемото досега. Точно това усетиха и акционерите на американската компания Kinder Morgan, когато миналата седмица акциите на концерна на Wall Street започанаха рязко да се обезценяват. За няколко часа във въздуха се изпариха невероятните 4 млрд. долара от пазарната стойност, след като акцията се срина с 4%.
Какво се бе случило? Кевин Кайзър, 26-годишен служител на сравнително малката анализаторска компания Hedgeye изрази чрез Twitter негативно мнение за Kinder Morgan. Групата е най-големият оператор на нефтени и газови тръбопроводи в Северна Америка и се състои от разклонена мрежа, а отделните части заедно имат пазарна стойност от около 90 млрд. долара.
Кайзър написа в Twitter, че най-добрата идея за позициониране на Kinder Morgan е "къси продажби". Това ще рече, че инвеститорите следва да заложат на падане на цените на акциите. Те могат например да заемат акции на Kinder Morgan и да ги продадат, а след това да ги изкупят обратно на по-ниска цена. Разликата ще бъде печалба.
Причина за своето решение относно оператора на тръбопроводите Кайзер не споделя. Той обаче също така подчертава, че подробен доклад ще бъде изпратен на клиентите на компанията му през следващата седмица. Преди това той вече ги бил уведомил по електронната поща, че Kinder Morgan е "къща от картон, напълно неразбрана и погрешно оценена". А в полето за тема на писмото си е написал само: „New Best Idea: Short Kinder Morgan“.
Това вкара несигурност дори у инвеститори, които никога не са чували нито за Кайзър, нито за компанията, която той представлява. Цената на акциите започна да пропада. А анализаторите са озадачени защо забележката на Кайзър имаше такъв ефект. Него го следват почти 5000 души в Twitter, а в компанията Hedgeye има около 14 800 последователи.
Ясно е, че се разви особен вид динамика. Анализаторите на Goldman Sachs, Deutsche Bank и Credit Suisse отговориха мигновено и коментираха положително дружеството. Но дори и коментарите на тези гиганти не успяха да спрат самоизпълняващото се пророчество. Акциите на компанията потънаха до много ниска стойност - просто заради неоснователните твърдения.
Каквато и да е причината за това толкова много инвеститори да послушат преди това малко известен анализатор - спадът на цената показва колко силно е влиянието на Facebook и Twitter над фондовата борса. В рамките на секунди информацията се разпространява - и се взема предвид. И то независимо от това дали е вярна, или не.