Как един туроператор или туристическа агенция могат да оптимизират интернeт присъствието си, за да продават успешно, как да привличат клиенти чрез възможностите на различни активности в онлайн пространството, как да промотират офертите си, така че да спечелят доверието на потенциалния клиент и да го накарат да купи даден туристически пакет?
Това са въпросите, които дискутираха участници от туристическия бранш по време на конференцията Travel Academy, проведена в София на 12-13 април, на която Investor.bg е медиен партньор.
Най-добрите лектори и експерти в бранша направиха 20 презентации, обхващащи всички теми от областта на маркетинга, рекламата и бизнес развитието в туристическия бранш. Бяха проследени най-полезните стъпки, които една туристическа агенция може да предприеме, за да продава успешно по интернет. Презентациите започнаха с това как трябва да изглежда един уеб сайт на агенция, за да улеснява потребителя, как правилно да се използва AdWords, кои са тактиките за Google оптимизация, управление на онлайн репутация и Email маркетинг.
Уеб сайт на туристическа агенция от А до Я
Ако създавате сайт, мислете за стъпките, съветва туроператорите Антон Пенев, маркетинг мениджър в "Астрал холидейз". След като намерите „вашата” аудитория, реализирате съдържанието и дизайна, можете да пристъпите към програмиране и промотиране, каза той и маркира своите препоръки.
Според него най-важно е сайтът да води потребителя лесно на правилната страница, която да дава точна информация за конкретно търсене. Добрата навигация също е важна, за да може потенциалният клиент да попада лесно на търсената оферта. Хубаво е на началната страница да има специална оферта, както и бутон за запитване или резервация, съветва експертът. Според него полето за търсене не само следва да дава точни резултати, а да осигурява максимално обширна информация за предлаганите оферти. В основата на успеха на сайта обаче е възможността за ориентация само с няколко клика.
Трябва да се постави акцент и върху формата за реагистрация, която да е максимално опростена – само на няколко стъпки. Следва опцията за обратна връзка за потвърждение на направената резервация. Не забравяйте, че трябва да се вслушвате в клиентите, те могат да помогнат много, ако бъдат попитани, заключава експертът и препоръчва онлайн продажбата да се съчетае с традиционните методи на продажба – по телефон, на място и други.
Предимствата на AdWords
След като вече имате добре работещ сайт, следва умението за правилна реклама в мрежата. Един от вариантите е Google AdWords, съветва Георги Георгиев, управтел на фирма за услуги в сферата на интернет маркетинга.
Няколко предимства на рекламната платформа на Google маркира експертът. Рекламата в търсачката предлага възможност за таргетиране – по ключови думи, тематика и т.н., гъвкавост – плащате колкото искате и когато искате и измеримост – резултатите се измерват веднага и на всеки клик. Пътят за изграждането на една рекламна кампания чрез AdWords обаче не е за подценяване и изисква компетенции.
Google оптимизация
В интернет най-голяма е ролята на търсачката при взимане на решение за покупка, а това важи и за резервация на почивка, каза Станислав Димитров, маркетинг мениджър в дигитална агенция. Едва след това по важност са сайтовете на хотелите и на травел агенциите, сподели той. Неговият основен съвет към туроператори и тур агенции е да оптимизират сайтовете си така, че те да са лесно четими от Google.
Пътят за това не е лесен и включва поредица от действия, които могат да бъдат обобщени в следната последователност – инвестиция в отзивчив уеб дизайн, плитка структура на сайта, така че търсачката лесно да чете сайта, кратки уеб адреси, използване на 5 XML карти за индексация на сайта, лесна резервационна форма, наличие на качествени снимки и видео за дестинациите. Не на последно място по важност са информацията за рейтинги и ревюта, верификация на авторско съдържание и бързото зареждане на страницата.
Допълнителни опции могат да бъдат наличие на бранд страница в Google+, видео в Youtube, снимки в Pinterest, стратегия за Foursquare, статистика в Google Analytics.
Силата на онлайн репутацията
Стратегията за онлайн репутацията на една туристическа агенция не е за пренебрегване, посочи Калин Василев, експерт по интернет маркетинг. Тя е неизменна част от всички канали, които предоставят интеренет продажбите. Към днешна дата повечето от туристическите агенции не осъзнават силата на онлайн имиджа, каза експертът. Под 20% от турагенциите отделят внимание на имиджа си в интеренет и малко от тях предприемат действия, за да го подобрят. Обикновено те се свеждат до активност в социалните мрежи и комуникация с клиенти, които вече са използвали услуги на фирмата.