Значително мнозинство от компаниите (68%) очакват да насърчават по-редовно завръщане в офиса до средата на тази година, сочат данни от новото допитване за нагласите на наемателите в Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) на консултантската компания CBRE.
Близо една четвърт от анкетираните (23%) са заявили, че процесът вече тече, а 45 на сто са съсредоточени върху остатъка от първото полугодие като период за завръщане. Допитването показва още значителни секторни различия, като близо 80 на сто от финансовите компании целят служителите им да посещават по-редовно офиса до средата на годината. За сметка на това една трета от технологичните компании оставят процесът да поеме собствен курс, без да определят времева рамка.
Макар че е определен период за завръщане, организациите явно отдават предпочитание на избора вместо на принудата. Само 6% от участвалите в допитването компании изискват от служителите да се върнат в офиса във всички работни дни от седмицата, а 70 на сто позволяват или доброволно завръщане в офиса, или изискват частично завръщане.
Явно мнозинство от 72% от компаниите казват, че се насочват към хибриден модел на работа, при който служителите имат известно право на избор в рамките на указанията на компанията. Делът им не само е значително по-голям от миналата година (55%), а повечето компании казват, че има силна подкрепа за този модел на работа и близо две трети (65%) отбелязват, че нагласите всъщност са се засилили в тази насока по време на пандемията.
„Сега компаниите трябва да решат колко лична автономия да позволят, както и да определят баланса между офиса и дома“, коментира Ричард Холбъртън, ръководител на анализите на наемателите за ЕМЕА в CBRE. „Над половината от компаниите се стремят към равен микс от работа в офиса и работа от разстояние спрямо 29 на сто миналата година, а 38% смятат, че служителите им ще бъдат в офиса три или повече дни в седмицата“, допълва той.
Независимо от локацията, все повече компании очакват разширяване на портфейлите им. Преди една година една трета от компаниите очакваха да се разширят физически в идните три години. Сега делът им е нараснал до 40 на сто, като той се повишава до 60% в технологичния сектор.
„Локациите на портфейлите също привличат все по-голямо внимание, като над една четвърт от компаниите обмислят да преместят някои функции към области и градове с по-ниски разходи. Разходите обаче не са единственият фактор, който се взема предвид, като много компании се стремят да се установят на по-качествени площи“, отбелязва Холбъртън.
Пазарните промени също водят до популярност на пазара на гъвкавите офиси. Делът на компаниите, за които гъвкавите офиси съставляват под 10% от портфейлите им, е намалял наполовина от 86% сега на очаквани 41% след две години.
„Повишеният интерес към гъвкавите площи е движен от компаниите, навлизащи на нови пазари, и от подготовката за несигурно търсене. Желанието на наемателите да се разширяват на нови пазари е в унисон със стремежите на доставчиците на гъвкави офиси, които искат да направят същото“, коментира Холбъртън.
Близо 90 на сто от анкетираните казват, че ще направят промени в имотната си стратегия в резултат на пандемията. Допитването показва още в тази връзка повишаване на значението на стратегията на работното място в сравнение със същия период преди една година.
Компаниите все повече търсят пространства за сътрудничество – от 36% на 63%, и променят стандартите за проектиране – от 22% на 50%. Подобряването или увеличаването на удобствата на работното място – от 9% на 36%, и промяната на разпределението с повече отворени пространства също става все по-популярно. Допитването показва също повишено желание за по-голямо внимание върху здравето и благосъстоянието, като 41 на сто от бизнеса го определя като важно.
„Наемателите на офиси са изправени пред сложни проблеми, докато се приспособяват към и всъщност оформят новата реалност. След период на огромна несигурност се появява по-голяма яснота за бъдещата посока на имотните стратегии, като само малък дял от компаниите съобщават, че няма промяна в имотните им стратегии“, допълва Холбъртън.