Някои от най-големите банки в Китай предприеха по-селективен подход по отношение на финансирането на строителни проекти на местните власти, загрижени, че някои от провинциалните правителства поемат твърде голям риск, след като заменят частните предприемачи като ключови купувачи на земя, пише Bloomberg, цитирайки източници, запознати с темата.
Най-малко пет държавни банки са наложили нови ограничения тази година върху заемите към по-отслабени т. нар. финансови инструменти на местните правителства (LGFV), най-често под формата на инвестиционни компании, и някои държавни фирми, които искат да купуват земя и да разработват нови проекти за недвижими имоти.
Банките подхождат по-строго при оценката на финансовата сила на местната икономика и перспективите за продажба на проектите, изтъкват източниците.
Китайската регулаторна комисия за банкиране и застраховане не е отговорила веднага на молбата на Bloomberg за коментар.
LGFV са инструмент на местните власти за осигуряване на заеми, които обаче не се появяват в техните баланси. Вместо да продават земя на строители с ограничени финансови възможности, местните власти са принудени да разчитат повече на покупки чрез тези финансови средства, на практика продавайки на себе си, пишат анализаторите на Tianfeng Securities Co.
Ограниченията при банково кредитиране могат допълнително да подкопаят продажбата на земя за строителство на недвижими имоти, която според E-house China Research and Development Institute представлява до 40% от приходите за някои местни власти.
Показателят на Bloomberg Intelligence на китайските строителни компании се понижи с 4% в следобедните часове в Китай, отчитайки най-големия спад за последния месец. Индексът за недвижимите имоти CSI 300 се понижи с 2,8%.
По-строгото кредитиране също повишава рисковете от неизпълнение за LGFV. Те се превърнаха в големи кредитополучатели на вътрешните и офшорните кредитни пазари с комбиниран дълг, който през последните години нарасна до над 8 трилиона долара и чиито кредитни рейтинги са тясно свързани с финансовата сила на местните власти. LGFV засилиха покупките на парцели, тъй като финансово нестабилните строителни компании като China Evergrande Group ограничават разходите, за да пестят пари. Значителен спад в продажбите на земя би представлявал мрачен сигнал за втората по големина икономика в света, която се забави през третото тримесечие на 2021 г., тъй като имотният сектор и строителството се свиха.
китай
Източници, запознати с оценките на банките, споделят, че остава неясно дали местните власти могат да си позволят да помогнат на финансово нестабилните строители, ако рисковете експлодират, тъй като някои от тях нямат експертен опит в индустрията и участват само при рефинансирането само за покупки на земя.
В град Шънджън LGFV предприятията са купили 82% от парцелите в кръг от централизирани продажби на земя през ноември, в сравнение с едва 18% през септември, според изчисленията на Bloomberg, базирани на официални данни.
Общият дълг на LGFV нарасна до около 53 трилиона юана (8,3 трилиона долара) в края на 2020 г. от 16 трилиона юана през 2013 г., според анализ на икономисти от Goldman Sachs Group Inc. Това е повече от половината от брутния вътрешен продукт на Китай.
За да помогне на местните власти да увеличат разходите, с което да стимулират икономиката, Пекин им позволи да продадат някои инфраструктурни облигации по-бързо от договореното, точно както правеше през предходни години, когато водещите политици искаха да накарат провинциите да вземат заеми и да харчат възможно най-бързо. Китай планира да запази квотата си за 2022 г. за продажба на специални облигации на местните власти непроменена спрямо миналата година на 3,65 трилиона юана, съобщи Bloomberg във вторник.
Китайските банки се сблъскват с над 51,4 трилиона юана неизплатени заеми за строителния сектор към септември 2021 г. Експозицията е по-голяма от която и да е друга индустрия и възлиза на около 27% от общите кредити на нацията, според официалните данни.