Гиганти в търговията на дребно като Amazon.com и Costco Wholesale смятат, че са открили начин да подсилят дейността си в областта на електронната търговия и да спестят пари – да притежават складовете, където съхраняват продуктите си, пише Wall Street Journal.
Докато мнозинството компании за търговия на дребно все още наемат магазини, където продават продукти, повече компании смятат, че ще спестят пари в дългосрочен план и ще имат по-голям контрол, като притежават складовете, където съхраняват и разпределят стоките си за онлайн потребители.
25-те най-големи американски компании за търговия на дребно са придобили около 3,5 млн. кв. м нови индустриални площи миналата година спрямо 1,7 млн. кв. м предходната година, сочат данни на компанията CoStar Group. Това е най-високият общ обем за последните най-малко десет години.
Amazon е най-големият корпоративен собственик на индустриални площи в САЩ със 78 сгради и обща площ от 7,7 млн. кв. м, сочат данни на компанията за анализи Real Capital Analytics. Walmart, Target, Kroger и Dollar General също са купили индустриални площи през миналата година.
Някои компании купуват площи в опит да предотвратят недостиг на стоки заради затруднените вериги на доставки. Компаниите искат колкото се може повече наличности от стоки в магазините и складовете си, създавайки по-голяма необходимост от индустриални площи за складиране, които да подкрепят усилията им.
„Тези имоти са от съществено значение за достигането на необходимите стоки до страната и преминаването им през веригите на доставки до клиента“, отбелязва Хуан Ариас, старши консултант в CoStar.
Много търговци на дребно отчитат също рекордни нива на ликвидни средства и искат да ги вложат в активи като недвижими имоти подобно на начина, по който големи технологични компании купуват офис площи.
Придобивайки собствени снабдителни и разпределителни центрове, търговците на дребно правят инвестиция. През последните години индустриалните имоти се превръщат в един от най-добре представящите се сегменти на имотния пазар в САЩ и компаниите се насочват към електронната търговия, за да отговорят на нарастващото търсене от пазаруващи онлайн.
Стойността на индустриалните имоти в САЩ е нараснала с 39% през последните 12 месеца спрямо ръста от 20% на стойността на всички бизнес имоти през същия период, показа доклад от октомври на компанията за анализи Green Street.
25-те най-големи търговци на дребно в САЩ са притежавали 14,4 млн. кв. м индустриални площи към края на 2020 г., което е увеличение с над пет пъти спрямо десет години по-рано, сочат данните на CoStar. Търговците на дребно все още наемат около три пъти повече площи, отколкото притежават, но пропастта намалява.
Costco притежава около 1,1 млн. кв. м индустриални имоти в САЩ, близо два пъти повече в сравнение с пет години по-рано, съобщава главният финансов директор Ричард Галанти. През май Costco плати 345 млн. долара за придобиването на съществуващ склад с площ от 148 хил. кв. м в Онтарио, щата Калифорния като част от усилията си за разширяване на разпределителната си мрежа на Западното крайбрежие и по-добро управление на вноса от Азия.
Операторът на складове в исторически план притежава мнозинството от разпределителните си центрове благодарение на силната си кешова позиция, казва Галанти. Миналия месец компанията съобщи, че паричните ѝ средства и парични еквиваленти възлизат на общо 11,26 млрд. долара, което е ръст с 34,3% спрямо 2019 г.
Американските компании обикновено притежават разпределителните центрове, където се намират голяма част от стоките им, предназначени за електронна търговия. Инвестициите, които компаниите правят в складовете с обичайна площ от около 100 хил. кв. м като складово оборудване и автоматизация, обикновено надвишават значително вложената сума в недвижимия имот, казва Крис Бьорсън от консултантската компания JLL.
Търговците на дребно, които притежават складовите площи, обикновено ги смятат за дългосрочна инвестиция от около 30 до 50 години, а тези, които ги наемат, имат по-краткосрочно мислене между 5 и 15 години, допълва той.