Компаниите за споделени работни пространства като WeWork и Industrious се радват на ръст на приходите от продажби в САЩ това лято, в момент, когато американските компании трябва да се справят със сеизмични промени на работното място, породени от търсенето на гъвкави и краткосрочни решения по време на пандемията, пише Wall Street Journal.
Стотици компании особено в технологичния сектор наемат споделени работни пространства, вариращи от няколко бюра до над 4600 кв. м, за периоди от едва един месец. Много хора правят това на разноските на компанията, за която работят, докато очакват работодателите им да решат кога е безопасно да поискат от служителите си да се върнат в офисите.
Компаниите използват краткосрочно наети площи и за да планират света след пандемията, след като 12 месеца повечето „бели якички“ работеха от вкъщи и това им хареса. „Във време на несигурност предоставяме гъвкавост на корпорациите и на малкия бизнес, които опитват да преценят какво искат служителите им“, коментира Мелинда Холанд, ръководител на продажбите за САЩ и Канада в WeWork.
Компанията е постигнала приходи от 215 млн. долара през юли, което е ръст спрямо 209 млн. долара през юни и един от най-силните месеци за продажбите на бюра в историята ѝ. Industrious, която е друга голяма компания за споделени офиси, постигна най-силната си седмица за продажбите в деветгодишната си история през последната седмица на юли.
По-малките компании само с няколко локации също отчитат ръст на приходите от продажби и на запитванията. WorkHouse, която има една локация в Манхатън и една в Бедфорд, щата Ню Йорк, е отдала под наем 120 бюра от 1 юли насам, което е спад с 30% спрямо същия период на 2019 г., казва Дебра Ларсен, главен изпълнителен директор и основател на компанията.
„Компаниите наемат бюра за септември“, отбелязва тя.
Все още обаче не е ясно дали отдаваните площи действително ще бъдат използвани през септември. На фона на нарастващите притеснения от делта варианта на Covid-19 много компании отлагат плановете си за завръщане в офиса.
„Ще видим дали тези хора ще решат да натиснат бутона за пауза“ и за гъвкавите площи, казва Ларсен.
Различни са причините, поради които компаниите смятат гъвкавите площи за привлекателни. Някои просто искат да дадат на служителите, работещи от вкъщи, втори вариант. Например компанията за доставка на хранителни продукти Instacart отвори офиси в локации на Industrious в Чикаго и Ню Йорк по-рано този месец за над сто служители в двата града.
Част от новото търсене идва от компании, които променят стратегиите си на работното място, използвайки научените уроци по време на пандемията. Доставчикът на облачни комуникации Dialpad, например, заменя три локации на WeWork в района на Залива на Сан Франциско с централата си преди пандемията в града.
Dialpad обмисля да използва и локации на WeWork в Буенос Айрес, за да помогнат за изграждането на екип в Аржентина. „Това ни дава възможността да набираме служители във всякакви райони на света, където намираме таланти“, казва главният изпълнителен директор на Dialpad Крейг Уолкър.
Растящото търсене на гъвкави площи контрастира със случващото се на традиционния офис пазар, където наемната дейност се възстановява по-бавно. Компаниите са наели 9,5 млн. кв. м офис площи в САЩ през второто полугодие, което е спад спрямо почти 11 млн. кв. м през същия период на 2019 г., но е нагоре спрямо 6,4 млн. кв. м през второто тримесечие на 2020 г., сочат данни на компанията CoStar Group.
Свободните площи на американския офис пазар са нараснали до 18,5% през второто тримесечие на тази година, доближавайки се до рекорда от 19,7% през 1991 г., показват данни на Moody’s Analytics. „Този вид имоти вероятно ще преминат през относително предизвикателен период през идните няколко години“, отбеляза Moody’s в доклад от миналата седмица.
Компаниите за споделени офис пространства не са имунизирани срещу забавянето на наемната дейност и решението на повечето служители да избягват офиса. Knotel, една от най-големите американски компании в сектора, беше принудена да поиска защита от фалит и беше придобита от Newmark Group. Компании като WeWork, IWG и Knotel, са върнали близо 1 млн. кв. м офис площи на собствениците по време на пандемията, сочат данни на консултантската компания CBRE.
Компаниите за гъвкави площи също така намаляват наемите, за да привличат наематели. WorkHouse, чиято заетост спадна до едва 25% по време на пандемията, сви цените си с около една трета, казва Ларсен. Търсенето през последно време, което е тласнало заетостта до 60%, е позволило на компанията да започне да повишава цените, които сега са с около 25% под нивото си преди Covid-19, допълва тя.
Инвеститорите разчитат, че перспективите пред компаниите ще продължат да се подобряват. По-рано тази година CBRE придоби дял от 40% в Industrious. Cushman & Wakefield преговаря с WeWork за инвестиция от 150 млн. долара в компанията в рамките на планираното ѝ сливане по-късно тази година с публична компания.
„Компаниите все още са във фаза, в която откриват, че работата ще се върши по различен начин. Красотата на тези доставчици е, че ако нещо не проработи, могат да опитат нещо ново“, коментира Джули Уелан, глобален ръководител на изследванията на наемателите в CBRE.