Над една трета от инвеститорите в имоти смятат да купуват още хотели в Европа, сочи изследване на консултантската компания Cushman & Wakefield, цитирано от онлайн изданието Property-Magazine.EU.
Въпреки сътресенията в сектора на пътуванията и туризма заради пандемията само 21% от инвеститорите смятат да намалят дейността си по придобиване на хотели и замразяват плановете си.
Резултатите са част от по-голямо проучване сред над 50 високопоставени представители на големи компании за частни капиталови инвестиции, фондове, тръстове за инвестиции в недвижими имоти и други институционални инвеститори, които са активни на хотелския пазар в Европа. Участвалите в допитването компании са инвестирали общо над 26 млрд. евро през последните пет години (2016-2020 г.), като са придобили 664 хотела със 127 642 стаи в тях и са съставлявали приблизително една четвърт от общия обем на сделките с хотели в Европа.
„Успешното разпространение на ваксините срещу COVID-19 наред с растящото доверие на потребителите съживяват търсенето на ваканции в чужбина и така подкрепят нагласите на инвеститорите“, коментира Боживой Вокшинек, ръководител на хотелските изследвания за Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в Cushman & Wakefield.
„Желанието за придобиване на още хотели показва, че инвеститорите гледат отвъд непосредствените последици от COVID-19 за сектора към етап, в който ограниченията за пътувания ще бъдат отменени, а хотелската, развлекателната и туристическата индустрия ще могат да отворят отново изцяло, признавайки, че те ще се окажат силно убежище срещу инфлация“, допълва той.
Пътуване по работа или за развлечение?
Курортните комплекси са най-популярният вид хотели сред инвеститорите. Въпреки сложното опериране и сезонността мнозинството от участниците в допиването (70%) ги смятат за по-привлекателни отпреди пандемията. Това вероятно се дължи на очакваното по-бързо възстановяване и дългосрочните перспективи за растеж на развлекателните пътувания.
Обслужваните апартаменти също стават по-привлекателен клас активи за инвеститорите според 60% от анкетираните, несъмнено заради устойчивостта им по време на пандемията, високата рентабилност, ниските разходи и гъвкавостта им за преминаване към средносрочно и дългосрочно отдаване под наем.
От друга страна хотелите, съсредоточени върху приемането на срещи, инициативи, конференции и събития (т. нар. MICE хотели), както и хотелите на летища, очаквано са намалили привлекателността си сред повечето инвеститори заради по-дълбоките последици от COVID-19, най-вече промените в работните практики и невъзможността за приемане на големи събития в краткосрочен план.
Поради това Cushman & Wakefield прогнозира връщане на бизнес пътуванията и събитията, тъй като липсата на лично взаимодействие заради работата от разстояние създава необходимост от структурирани срещи и присъствени събития в бъдеще. Някои инвеститори разбират това, като 21 на сто казват, че апетитът им към придобиване на MICE хотели не се е променил в резултат на COVID-19.