С няколкогодишно закъснение т.нар. гръцка Ривиера – планът на стойност 8 млрд. евро, който е толкова важен за гръцката икономика, че стана част от дискусиите с кредиторите от еврозоната, най-сетне ще бъде реализиран.
Атина даде зелена светлина за строителството на проекта, който ще бъде разположен на терена на бившето международно летище Hellinikon, съобщава FT. Този проект се счита за съществен за възстановяването на Гърция от пандемията и рецесията.
Три пъти по-голям от Монако, най-големият европейски градски проект е най-значимата частна инвестиция в Гърция от десетилетие. В петък предприемачът Lamda Development плати първа вноска от 300 млн. евро за 99-годишния наем, за да започне трансформирането на старото летище.
Успехът на проекта се счита за критичен за възстановяването на Гърция след пандемията. Част от него обаче е под въпрос заради неизвестните около бъдещата мобилност на туристите предвид Covid-19 и ограниченията за разпространението на вируса.
Това ще бъде и тест за консервативния премиер Кириакос Мицотакис, който обеща да ускори проекта като част от предизборната си кампания през 2019 г.
„Значението на този проект е символно“, коментира икономистът Димитрис Кацикас от гръцкия мозъчен тръст Eliamep. „След дълъг период на политическо и бюрократично буксуване стартирането на проекта изпраща сигнал точно преди изпълнението на финансирания от ЕС план за възстановяване и устойчивост на страната, че Гърция ще се превърне в благоприятна за инвестиции икономика“, допълва той.
Проектът, който ще генерира до 75 000 работни места, предвижда старите писти на бившето летище да станат крайбрежни вили, молове от висок клас с яхтено пристанище, петзвездни хотели, казино, офис площи и най-големият обществен парк в Европа.
„Това е едно голямо предизвикателство и едновременно благословия“, казва Одисеас Атанасиу, главен изпълнителен директор на Lamda. „Това е най-голямата възможност, която можем да имаме като държава, да поставим Гърция на картата по правилен начин“, допълва той.
Старото международно летище край Атина е изоставено от 2001 г. Теренът с площ 6 млн. кв.м служи за кратко като спортно съоръжение за Олимпийските игри през 2004 г., а доскоро се ползваше за бежански лагер. В по-голямата си част обаче пустеещата собственост напомня за икономическите трудности на Гърция, особено след финансовата криза отпреди 10 години.
Lamda спечели търга за строителството на проекта през 2014 г., но първоначалното плащане беше задържано на фона на множество забавяния и бюрократични препятствия. „Никой не знаеше какво предстои, това беше колосален проект не само по размер, но и по сложност“, посочва Атанасиу.
Той припомня, че е било необходимо да се приеме ново законодателство за високите сгради и в един момент археолозите блокираха разрушаването на редица сгради, докато гръцкото управление по горите обяви, че част от бившето летище е гора. Напредъкът спря допълнително след изборите през 2015 г., когато спечели СИРИЗА, въпреки че изпълнението на проекта беше обсъждано редовно от финансовите министри от еврозоната.
През следващите пет години компанията ще инвестира 2,5 млрд. евро в проекта, казва Атанасиу. „Вярваме, че това ще бъде магнит за инвестиции в редица сектори, не само в туризма“, подчертава той. „Това ще бъде първият напълно интелигентен град, построен от нулата, в света“, допълва той.
Все пак мнозина очакват допълнителни усложнения. Винаги ще има опасения за изпълнението на проекта, „особено предвид лошите резултати на Гърция“, казва Кацикас.