IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

100 хил. евро за квадратен метър в нов луксозен жилищен проект в Монако

Проектът Маретера изниква върху терен, отвоюван от морето

22:10 | 03.06.21 г.
<p>
	Снимка: Balint Porneczi/Bloomberg</p>

Снимка: Balint Porneczi/Bloomberg

Навсякъде другаде инвестирането на 2 млрд. евро в строителството на 125 жилища може да изглежда прекомерно. Но не и в Монако – лъскавото княжество с ниски данъци на френската Ривиера, пише Financial Times.

Жилищата се строят в Маретера – отвоюван от морето терен от 60 декара. Макар че комплексът ще включва допълнителни удобства като парк, магазини и малко пристанище, когато отвори врати през 2024 г., парите от продажбите на жилища са голяма притегателна сила за частните инвеститори, които финансират проекта.

Местен брокер на недвижими имоти, отговарящ за продажбите на жилищата, пожелал да остане анонимен, казва, че те ще са на цена от около 100 хил. евро на кв. м, което според изследване на Knight Frank би било близо два пъти повече от средната цена на луксозен имот в Монако от 54 846 евро на кв. м.

Но моментът е труден, за да се иска от купувачите да плащат два пъти повече от средното равнище за луксозно жилище в Монако. Ограниченията за пътувания заради пандемията, блокадите и работата и обучението на вкъщи намаляват привлекателността на Монако с неговите гъсто населени жилищни сгради.

Средната наемна цена в княжеството е намаляла с 23% миналата година до 89 евро на кв. м на месец, сочат данни на консултантската компания Savills. А в момент, когато много общи пространства в сградите като спортни зали и спа центрове са затворени, „наемателите са насърчавани от правителството да искат намаляване на наемите от частните собственици на имоти“, казва Ирене Люк, който управлява офиса в Монако на Savills.

Само 16 новопостроени жилища са били продадени през 2020 г., което е спад спрямо 33 през 2019 г., а разрешенията са намалели от 429 на 395, сочат данни на правителството. Спадовете контрастират с ръстовете на покупките от жители на Монако на по-големи, по-удобни при блокада втори жилища на френската Ривиера и в околностите й.

Тим Суани, брокер, отговарящ за близкия френски пазар, е продал три пъти повече жилища на жители на Монако между януари и март тази година, отколкото през същия период на 2020 г. „Повече от година след края на блокадата повечето ни купувачи в сегмента от  жилища на цена над пет милиона евро в района все още са от Монако“, отбелязва той.

Натискът на блокадата

За местните жители, които не могат да пътуват от Монако и са лишени от много удоволствия, които са ги накарали да се установят в княжеството, миналата година се е отразила негативно. Местният психотерапевт Гавин Шарп казва, че извънбрачните връзки сред клиентите му са нараснали, а хора с пристрастявания в миналото, са се върнали към лошите си навици.

Летният сезон на суперяхтите, който е ключов барометър за привлекателността на Монако за супербогаташите в света, остава вял. Пиер Юрел, който осигурява пътувания със суперяхти в княжеството от 37 години, казва, че клиентите му обикновено пристигат през юли и август и наемат яхти за 100 хил.-230 хил. евро на седмица (най-скъпата му яхта е на цена от 2,2 млн. евро на седмица). Въпреки смекчаването на ограниченията за пътуване от и за Монако, резервациите все още са надолу с 50% спрямо обичайна година, отбелязва той. „Хората са предпазливи“, коментира Юрел.

Много служители в Монако са си тръгнали или да били съкратени, тъй като ограниченията за придвижването и забраните за пътувания са нанесли удар на местния бизнес. Лий, която не разкрива истинското си име, загубила работата си за 80 хил. евро на година в луксозен магазин през юни 2020 г.

Китайка по произход тя работела в Монако осем години, като използвала китайския и японския си език за растящия брой чуждестранни посетители и жители от тези страни. От пролетта на 2020 г. посещенията на туристи  бутици като този, в който тя работи, почти са пресъхнали, споделя Лий.

Инженеринг на висока цена

Солидните строителни разходи за Маретера се дължат отчасти на забележителното инженерингово предизвикателство. „От техническа гледна точка не съм виждала нещо подобно“, казва Рейчъл Тери от нидерландската инженерна компания Van Oord, която предоставила два кораба за проекта. „Никога не сме работили на толкова ограничено пространство и толкова близо до напълно опериращо пристанище“, допълва тя.

Строителството върху отвоюваната от морето земя заменя обичайната строителна площадка на сушата с „нещо като плаващ завод“, казва Жан-Люк Нгиен, директор на строителните работи в Монако. Материалите се доставят с кораб, а не по суша, за да се ограничи негативното въздействие върху местните жители. Новата морска стена е с форма, която отговаря на местните океански течения.

Учени следят 70 подводни устройства, наблюдаващи въздействие на строителните работи върху морските обитатели. Сред морските биолози, ангажирани в проекта, двама специалисти по морски водорасли са наблюдавали повторното засаждане на тревна площ от 518 кв. м на дълбочина от близо 15 м.

На новия обект са изкопани близо 3 млн. кв. м кал, а прегради с площ около 455 м са поставени по дължината на обекта за справяне с последиците от мътността, при която фини утайки, породени от строителството, се наслояват върху местните организми, като блокират достигането на светлина и предотвратяват фотосинтезата. След като бъдат построени, новите жилища в Маретера ще използват стабилната температура на морската вода в дълбините, за да осигуряват отопление през зимата и охлаждане през лятото.

Кой плаща сметката?

Частните предприемачи обичайно избягват високите разходи и дългата подготовка, която изискват проектите за отвоюване на земя, в резултат на което правителствата трябва да плащат сметката.

Но разходите от 2 млрд. евро за Маретера се финансират от частни инвеститори, които се надяват да си възвърнат парите от продажбите на нови жилища.

Сред тях е Маркус Мейер, главен изпълнителен директор на компанията за частни капиталови инвестиции MARK на стойност 7 млрд. евро, която държи мажоритарния дял в проекта. Той смята, че привлекателността на Монако за супер богаташите в света и малкият размер на княжеството, колкото Сентръл парк в Ню Йорк, превръщат Маретера в сигурен залог. „Монако е подкрепян от силни основи като висока покупателна способност на населението и ограничения за новото предлагане“, отбелязва той.

Благодарение на бляскавата си история и международен престиж Монако е любима локация с ниски данъци за най-богатите хора в света. По данни на Knight Frank прагът за влизане в топ 1% на най-богатите хора в Монако е 7,9 млн. долара и е най-високият в света. В Швейцария, която е на второ място, той е 5,1 млн. долара.

Несъмнено ще има много богати хора, които ще пожелаят да платят бонус, за да живеят в Маретера. „Много клиенти ще си кажат: Ако ще купуваме жилище на най-скъпия пазар в света, трябва да инвестираме в най-новия, най-страхотния проект“, казва Едуард Де Малет Морган, партньор в отдела за суперлуксозни продажби в Лондон на Knight Frank.

По данни на компанията през идните четири години броят на хората в света с богатство от 30 млн. долара нагоре ще нараснат със 151 055 и ще притежават общо състояние от 4,23 трлн. долара. На фона на тази цифра жилищен проект за 2 млрд. евро съвсем не изглежда толкова екстравагантно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:16 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още