IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Браян Чески: Бъдещето на Airbnb е свързано с живеенето, не само с пътуванията

Компанията за краткосрочни наеми представи сто подобрения на сайта си, целящи да я приспособят към размиващите се граници между пътуване, работа и живот

13:01 | 27.05.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

COVID-19 предизвиква „най-дълбоката промяна в пътуванията от появата на самолета“, каза Браян Чески, главен изпълнителен директор и съосновател на Airbnb. На събитие в Zoom малко след представянето на променения сайт на компанията, включващ сто (предимно дребни) подобрения, Чески разказа какво целят те, пише Bloomberg.

Същността на промяната според него е, че „границите между пътуване, работа и живот се размиват“. Той твърди това от месеци, въпреки че сега, с вдигането на мъглата, става малко по-ясно какво има предвид.

Работата от вкъщи стимулира гъвкавостта от гледна точка на това къде и как живеят хората или колко време остават на едно място. „Когато отивате някъде за 28 дни или повече, вероятно вече не пътувате. Към момента 24% от нашия бизнес е наистина свързан с живеенето, вече не сме само компания за пътувания“, отбеляза Чески.

Тенденцията към дългосрочен престой променя бизнеса на Airbnb. Той е далеч от началото на компанията като място за търсене на подслон при пътуване по работа. Сега тя е крайъгълен камък в новия начин на живот на дигиталните номади – зимни месеци в Маями и Аспен, допълнени от престой през лятото в Ню Йорк, Сан Франциско или Хемптънс в Лонг Айлънд. Макар че този начин на живот съществуваше и преди пандемията, той не беше за масовите клиенти.

„Преди хората бяха достатъчно богати, за да живеят на различно от дома си място през лятото, но сега те могат да избегнат разходите, като отдават под наем основното си жилище в Airbnb, докато ги няма – това дори може да се превърне в кешово неутрална възможност“, отбеляза Чески, прогнозирайки свят, в който Airbnb заменя местните пазари за сезонни недвижими имоти.

Не е изненадващо, че Чески вижда благоприятна възможност за Airbnb след пандемията. Компанията, която записа силно лято през 2020 г. след първоначалното сътресение заради COVID-19, изтрил 80% от бизнеса й, излезе през последните 16 месеца в по-добра форма от повечето компании за пътувания. Оценката й премина прага от сто милиарда долара и разби очакванията веднага след първичното й публично предлагане през декември. Макар че достигна връх от 219 долара на акция през февруари, настоящата цена на акциите от 134 долара е спад с десет долара спрямо първоначалния скок след IPO-то.

Но предимството й започва да отслабва в момент, когато останалата част от света все повече се възстановява след пандемията. Макар че частните жилища под наем предлагаха уединена и контролирана среда с възможност за социално дистанциране през 2020 г., доклад от 25 май за летните пътувания на компанията Deloitte показва, че желанието за престой в места за настаняване се завръща. Около 85% от американските туристи избират хотели. След завръщането на училищата към пълен капацитет през есента трябва да се види дали предоставяната от големи корпорации гъвкавост, на която се основават прогнозите на Чески, ще продължи да съществува и след 2021 г.

Работа с градовете

През първото тримесечие на 2021 г. Airbnb съобщи, че средните цени на нощувките са нараснали с 35% на годишна база. Това се дължи на популярността на големите домове в покрайнините, използвани за семейни събирания от американците, обясни Чески при представянето на финансовите резултати на компанията. Това може да се промени, след като по-достъпни пазари в света отново отворят врати за туризъм, а ваксинираните туристи си възвърнат доверието към изследването на градски пазари. Но това може да е сигнал и за ново напрежение между Airbnb и местните жители на места, където компанията стимулира придобиването на второ жилище и отнема налични жилища от пазара.

Законови пречки в глобални столици бяха основният проблем за Airbnb, като накараха Чески да заяви през 2020 г., че „пандемията беше ново начало за нас в отношенията ни с градовете, в добрия смисъл“. Компанията подписа споразумения с над сто страни, градове и общини, включително Шотландския съюз за туризъм и Travel Portland, които целят да увеличат пътуванията.

Сега правителствата откликват, „защото искат подкрепа от нас. Те отчитат огромни спадове в туризма“, отбеляза Чески и допълни, че „това ще ни осигури попътен вятър“.

Монетата си има две страни. В други части на света правителствата преосмислят плановете си за управление на туризма и смятат, че туристическата индустрия трябва да коригира неустойчиви практики, които съществуваха преди пандемията. Предложения за затягане на ограниченията за Airbnb през последно време отправиха премиерът на Ирландия, Градският съвет на Ню Йорк и властите в Париж, чийто нов ход беше да приемат квоти за броя на предлаганите онлайн апартаменти под наем в града.

Чески вижда два отговора на ограниченията. Единият е спечелване на враговете на негова страна, което по думите му е сред двигателите на новите подобрения в Airbnb, включващи нови функционалности в City Portal, който показва регулаторните политики и предава данни на градовете.

Другият е „преразпределяне на пътуванията“ отвъд големите градове – тенденция, която започна по време на пандемията. Чески посочи, че насочването на вниманието към по-малко посещавани места е целта на новото търсене „Гъвкави дестинации“, където са включени уникални места за настаняване като къщи на дърво и юрти. „Хората вече няма да посещават едни и същи 20-30 места“, смята той.

Дългосрочна визия за работа от разстояние

Успехът на Airbnb разчита до голяма степен на продължаването на работата от разстояние след пандемията, тъй като компанията обръща поглед отвъд традиционната идея за развлекателни и бизнес пътувания за бъдещето си, каза Чески.

Нови функционалности като „Гъвкави дати“, които помагат да потребителите да откриват кога могат да наемат популярни домове, разчитат, че работата от вкъщи ще продължи. Оттук идва и новият фокус на Airbnb към помощта за преместване. От началото на май компанията помага на клиенти да „пробват“ нов град преди да вземат решение да се установят в него. За целта тя си партнира с компании за корпоративно преместване в девет града в САЩ и предлага отстъпки от наемите на жилища.

А какво ще стане, ако работата от вкъщи не продължи дълго? Нека минат две-три години, каза Чески. „Компаниите, които днес са стриктни към работата в офиса, може да не са толкова стриктни в бъдеще. В крайна сметка те ще имат млади, дигитални мениджъри, които не искат старите ограничения на традиционните работни места, и ще трябва да се променят, за да задържат талантите“, смята той.

От друга страна компаниите, чиито служители работят изцяло от разстояние, „ще искат да ги събират за ключови моменти“, допълни той. Това според него ще определи „бизнес пътуванията 2.0, при които работещи от разстояние служители ще се връщат в корпоративната централа за една седмица за натоварено финансово планиране и какво ли още не“. Чески не е единственият, който прогнозира това. Евън Конуайзър, изпълнителен вицепрезидент на продуктовото развитие и стратегия в American Express Global Business Travel, беше на същото мнение през март.

„Дните, когато се качвахме в самолет за една среща, отминаха“, смята Чески. На тяхно място, по думите му, се появява „възможност за дългосрочно пребиваване“. В крайна сметка той е оптимист: „Не компаниите ще определят това, а служителите“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:25 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
SSS55
преди 3 години
Ако къщите за гости не си вземат поука, че трябва да наблегнат на гостоприемството , туристите ще предпочитат отново хотелите на Сл.бряг?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още