Основни магазини в моловете в САЩ – от Macy’s до Kay Jewelers и Gap, планират бъдещето си след COVID и традиционните търговски центрове няма да играят голяма роля в него, пише Bloomberg.
Signet Jewelers, която притежава вериги като Kay и Zales, съобщи миналата седмица, че ще разшири локациите си извън моловете, като в същото време продължи да се оттегля от старомодните безистени, където от дълго време има голямо присъствие. Компанията планира също да добави повече павилиони на слабо обслужвани пазари.
Ходът създава „благоприятна възможност за по-добър икономически модел“, коментира Джоан Хилсън, главен финансов директор на Signet. „Посещаемостта на локации извън моловете е по-добра от тази в моловете, особено в този момент. Това наистина е важно и виждаме, че промяната продължава“, допълва тя. Молове
Все повече търговци на дребно се отказват от моловете на закрито, тъй като ръстът на онлайн пазаруването трансформира индустрията – тенденция, която се ускорява по време на коронавирусната пандемия. Почти една трета от главните финансови директори на компании за търговия на дребно планират да намалят присъствието им в моловете, показва неотдавнашно допитване на консултантската компания BDO USA.
Това поставя под съмнение бъдещето на стотици традиционни молове, които изпитваха финансови затруднения още преди пандемията, борейки се със скъпите имоти и по-малкия брой наематели, които искат да са там.
„Дори имотите, които не бяха потиснати, са засегнати от липсата на посещаемост в моловете“, коментира Дейвид Берлинър, ръководител на преструктуриранията в BDO. Някои компании говорят за преместване на магазини от молове в близки центрове с ключови търговци на дребно като Walmart, „защото ще постигнат по-голяма посещаемост, отколкото в мола сега“.
Signet е олицетворение на тази промяна. Компанията затвори 395 магазина миналата година, повечето от които в молове, и планира да затвори още сто тази година. Същевременно тя премести 33 магазина в молове в локации извън търговските центрове. Някои от аутлет магазините й, основно локации на Zales, сега се намират в т. нар. лайфстайл центрове – пазари на открито с хранене и други дейности, и в локации до популярни магазини като Ross Dress for Less. Бизнесът със сватбени облекла на Signet, Kay, се справя особено добре в локации извън моловете в сравнение с търговските центрове на закрито.
По същия начин Gap съобщи през октомври, че се оттегля от моловете, където брандовете й отдавна са ключови наематели, заради високите наеми и слабото представяне. Компанията, която притежава Banana Republic и Old Navy наред с едноименната верига магазини, иска 80% от обектите й да се намират извън центрове на закрито до 2023 г.
Веригата универсални магазини Macy’s тества локации извън моловете в Далас, Атланта и Вашингтон. Bath & Body Works също се стреми да добави още локации извън търговските центрове. Компанията за търговия на дребно с козметика Sephora планира да отвори десетки самостоятелни магазини в допълнение към 200-те магазина тази година, открити от Kohl’s, която оперира почти изцяло извън моловете.
За търговците на дребно напускането на старомодните търговски центрове носи много предимства. Наемите може да са „значително“ по-ниски, работното време е по-гъвкаво, клиентите могат да паркират по-лесно, а строителните разходи също са по-малки, коментира Айвън Фридман, главен изпълнителен директор на RCS Real Estate Advisors. Молове
Bath & Body Works също посочва „значително по-високите коефициенти на превръщане – делът на купувачите, които правят покупка, в обявения си неотдавна отчет. Продажбите от съществуващи магазини, които са ключов показател, са около два пъти по-високи в локациите й извън моловете миналата година, съобщава компанията.
Пандемията ускорява дълго отлаганото според някои анализатори съкращаване на локации. „Преди COVID всички знаеха, че имат с 20% повече физически магазини от необходимото“, казва Фридман.
Това нанася диспропорционален удар на моловете. Заетостта през третото тримесечие е била около 87% в моловете, което означава, че около една на всеки осем витрини е била празна, спрямо около 92% в локациите извън моловете, сочи доклад на компанията за данни в областта на недвижимите имоти Green Street. Собствениците на имоти са събрали през 2020 г. и по-висок дял на наемите от наематели извън търговските центрове, което е показател за по-добро финансово здраве.
Моловете на закрито вече отчитат изтегляне на специализирани магазини като обекти за продажба на албуми и картички, което засилва свръхконцентрацията в тях на магазини за дрехи – категория, които изпитва затруднения по време на пандемията. Както казва Фридман: „Колко различни магазина за обувки може да посети човек?“.
Усещането за еднаквост кара купувачите да се насочват към по-ново поколение центрове на открито, включващи жилища и офис площи, отбелязва Берлинър.
„Точно там хората искат да отидат отново вместо да посещават само тези правоъгълни кутии на закрито, където всичко е едно и също“, допълва той.