Международни инвеститори се насочват към някои от най-големите хотели в Италия, чиито семейни собственици може да бъдат убедени да се разделят с имотите, за да бъдат преустроени навреме за завръщането на туристите, пише Ройтерс.
Броят на гостите в италианските хотели се сви наполовина през 2020 г., а шансовете за скок тази година намаляват, тъй като страната се бори с трета вълна на пандемията от COVID-19.
Италианската туристическа агенция ENIT смята, че броят на посетителите може да надмине нивата отпреди пандемията до 2023 г., но инвеститорите се надяват, че чакането ще се окаже твърде дълго за много изпитващи затруднения собственици.
„Дейността по сливанията и придобиванията е съсредоточена върху трофейни активи, за които пандемията се превръща в събитие, променящо правилата на играта – семейни собственици, които никога не са смятали да продават в миналото, сега са склонни на разговори“, казва Марко Заламена, ръководител на хотелския сектор в консултантската компания EY.
Най-малко четири луксозни хотела в момента са обявени за продажба, разкриват двама източници, запознати с пазара.
Сред тях са петзвездният семеен хотел Majestic Hotel, както и Grand Hotel Via Veneto, на няколко минути пеша един от друг на известната улица Via Veneto в Рим.
На север Hotel Britannia на брега на езерото Комо е обявен за продажба, а компанията за инвестиции в имоти Aina Hospitality е обявила за продажба хотела в Милано Four Points Hotel, разкриват източници, пожелали да останат анонимни, тъй като информацията не е публична.
Собственикът на Hotel Britannia Рос Уилдън потвърждава, че двамата със съпругата му проучват пазара за възможна продажба, но допълва, че ще са доволни, ако успеят да го запазят. „Зависи колко добри са офертите, все още не сме взели решение“, казва той.
Други собственици на хотели не са отговорили на молбата на Ройтерс за коментар.
Във Венеция, която през 2020 г. взе лъвския пай от инвестициите в хотелския сектор в Италия, частните собственици на Hotel Palace Bonvecchiati до площада „Сан Марко“ са провели първоначални разговори с инвеститор миналата година, разкриват запознати източници.
Елиджо Патиес, един от двамата собственици на хотела, казва пред Ройтерс, че разговорите са приключили бързо и че не се интересуват от продажба за момента. „Обаждат ни се хора всеки ден“, споделя той.
Италия е много търсена
Миналата година по-малко хотели в Италия смениха собствеността си на фона на пандемията и опразването на стаите. Сделките намаляха с повече от 50% до 31 през 2020 г., а общата им стойност възлезе на 1 млрд. евро, което е спад спрямо връхната точка от над 3 млрд. евро при 67 сделки през 2019 г., сочат данните на EY.
Подобна е тенденцията в цяла Европа, като консултантската компания CBRE отбелязва спад със 75% във Франция и понижение от 60% в Испания и Германия.
Но има признаци, че тази тенденция се променя и Италия е на челно място в списъка на инвеститорите. „Италия е най-търсената страна от гледна точка на хотелски активи“, коментира Раймондо Гаетани, директор на отдела за бизнес развитие в компанията за инвестиции в имоти Patrimonia. „Причината е, че тя има повече първокласни дестинации от други европейски страни, а това означава, че инвеститорите могат да изграждат портфейли от хотели и да се възползват от по-високи маржове“, допълва той.
Patrimonia консултира британската компания за частни капиталови инвестиции Reuben Brothers по покупката й на стойност 100 млн. евро на историческия хотел Luna Baglioni по-рано тази година.
Фрагментираният пазар и по-малкият брой брандове също са характеристики, които засилват привлекателността на големия хотелски сектор в Италия, казва Франческо Калиа, ръководител на хотелите в Италия в CBRE.
Игра на изчакване
Сега, когато 90% от хотелите в Италия са затворени по данни на хотелската асоциация Federalberghi, има очаквания, че повече семейни хотели може да бъдат обявени за продажба и това тласка надолу цените, които до този момент се оказаха устойчиви.
Марко Микели, президент на Federalberghi за североизточната област Венето, казва, че получава по три-четири обаждания седмично от европейски инвестиционни фондове, проявяващи интерес към италиански имоти, спрямо две или три година преди пандемията. „Те седят на оградата и чакат собственици на хотели, които да се огънат“, отбелязва Микели.
През февруари семейство Били в Италия продаде Grand Hotel de la Minerve в Рим на местния инвестиционен фонд Arsenale. Главният изпълнителен директор Паоло Барлета, който създал Arsenale заедно с бижутерийния милиардер Никола Булгари, казва пред Ройтерс, че очаква конкуренцията за италиански активи да се разгорещи.
Барлета прогнозира, че големи хотелски вериги, които в момента съставляват само 7% от италианския хотелски сектор, ще притежават 25%-30% от пазара до десет години.
Момент на преоценка
С над 32 700 хотела и над 1,1 млн. стаи, по данни на Евростат, Италия има най-големия портфейл с хотели в Европа преди Германия (32 200 хотела) и Испания (19 700 хотела).
По-широкият момент на преосмисляне за индустрията, обременена от високи нива на дълг, може да настъпи с края на мерките на правителството за подкрепа, които спестиха на хотелите по-голямата част от разходите им за служители, и края на програмите за кредитна ваканция.
За да подкрепи по-малките и семейни хотели, италианският държавен инвеститор CDP създаде фонд на стойност 2 млрд. евро за инвестиции в сектора, консултиран от EY. Той може да помогне на собствениците на хотели, които опитват да издържат в очакване на силен растеж.
„Секторът понесе тежък удар, но не е на колене. След като пътуванията започнат отново, възстановяването ще е драматично“, коментира президентът на Federalberghi Бернабо Бока.
преди 3 години и кои ли са тия "международни инвеститори" ... ?! : ))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар