IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ниските наеми създават благоприятни възможности за оцелелите ресторанти в САЩ

Миналата година 91 хил. барове и ресторанти отвъд Океана са затворили врати завинаги

11:55 | 28.03.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

През 2020 г. рекорден брой американски ресторанти затвориха врати завинаги. През 2021 г. оцелелите в индустрията виждат безпрецедентни благоприятни възможности, пише Bloomberg.

Лишените от ликвидни средства собственици на имоти предлагат повече отстъпки от всякога, за да запълнят площите, а се очаква обещанието за връщане към нормалния живот благодарение на ваксините, както и новият пакет от стимули на правителството да отприщят вълна от натрупано търсене за хранене навън. Това открива пътя за нови отваряния на ресторанти в началото на следващата година.

Картината е доста разнородна. Ако повечето от затворените 91 хил. барове и ресторанти през 2020 г. бяха малки, семейни заведения, много от тези, които сега бързат да заемат позиции на пазара, са вериги или удобства, наложени от COVID ерата, като призрачни кухни. Това е сигнал не само за ускоряване на десетилетната тенденция местните заведения за хранене да отстъпват пред корпорациите, но и показва отново как пандемията е задълбочила неравенството, което присъства в почти всички сегменти на американската икономика – силните компании с дълбоки джобове процъфтяват, докато по-слабите се борят да оцелеят.

„Това е икономика на имащите и нямащите. Хората с кредитни линии се възползват от тях и точно сега ги използват много опортюнистично“, коментира Камий Реншоу, главен изпълнителен директор на компанията за бизнес имоти B+E Brokerage, специализирана в имоти с един наемател, в които често се помещават вериги заведения за хранене. Ресторанти Ресторанти

Chipotle Mexican Grill планира да отвори 200 локации тази година. С3, която оперира вериги заведения за бързо хранене и призрачни кухни, приготвящи храна само за доставка по домовете, очаква да подпише 300 нови наемни договора. Оператори на луксозни ресторанти като Джейсън Бери, основател на Knead Hospitality + Design, също виждат ясна благоприятна възможност.

„Когато се вдигне мъглата, моментът ще е много подходящ от финансова гледна точка за предприемане на предприемаческо гмуркане“, казва Бери, чиято компания оперира ресторанти във Вашингтон. Той очаква силен скок през 2022 и 2023 г.

Разбира се, благоприятните възможности произтичат основно от повсеместното затваряне на заведения след ограниченията за капацитета, резкия спад на продажбите и на новите оперативни разходи. След безпрецедентни затваряния миналата година други 26 хил. ресторанта се очаква да затворят през 2021 г. заради продължаващите последици от пандемията, сочат прогнози на Technomic, базирана в Чикаго компания за анализи, специализирана в хранителната индустрия. Очаква се растежът да се засили догодина и да продължи до 2025 г. Ресторанти Ресторанти

Малки вериги и независими ресторанти, които представляват над две трети от ресторантьорската индустрия по данни на Technomic, понасят най-тежкия удар с около 90% от затворените заведения през миналата година, идващи от техните редици.

Така собствениците на имоти останаха с празни площи, които е трудно да запълнят. Свободните търговски площи в кварталните търговски центрове в САЩ, където често се намират ресторантите, са нараснали до 10,5% в края на миналата година, най-високото ниво от 2013 г. насам, сочат данни на Moody's Analytics.

Джефри Банк, главен изпълнителен директор на Alicart Restaurant Group, казва, че „в момента сме обхванати от златна треска“. Той оперира италианските ресторанти на веригата Carmine в Ню Йорк, Лас Вегас, Вашингтон и на Бахамите и казва, че брокери на недвижими имоти постоянно му се обаждат, за да предлагат оферти. Ресторанти Ресторанти

Още площи може да станат налични тази година, тъй като собствениците на имоти стават по-строги към собствениците на ресторанти, които изоставаха в плащанията, коментира Коби Леви, съсобственик на веригата Lola Taverna в Ню Йорк. Той очаква да отвори три нови обекта в града през идните пет месеца. Наемането на служители също е по-лесно заради затварянията, допълва той.

„Само за няколко месеца вече съм набрал всички служители за новите ми обекти. Това нямаше как да се случи преди“, споделя Леви.

Големи оператори като Chipotle, чиято цената на акциите е нараснала над два пъти през последните 12 месеца заради популярността й по време на пандемията, се очаква да станат още по-големи. Веригата за мексиканска храна е съсредоточена върху увеличаването на drive-thru локациите в 200-те си нови обекта тази година.

„Много хора се обръщат към нас“, казва главният изпълнителен директор Брайън Никол. „Собствениците на имоти на драго сърце биха приели Chipotle“, допълва той.

Продължаващата популярност на веригите за бързо хранене и drive-thru лентите показва, че някои тенденции по време на пандемията вероятно ще се запазят дори след повторното отваряне на заведенията за хранене. Боб Хунцикер, брокер от Мариета, щата Джорджия, специализиран в ресторантите и с 25-годишен опит, казва, че drive-thru локациите носят бонус както никога преди. „Някои от веригите просто се избиват за такива обекти и предлагат най-високите цени, които съм виждал някога“, допълва той. Ресторанти Ресторанти

От друга страна много по-малки компании продават с голяма отстъпка. Хунцикер казва, че има клиенти, които са продали малка верига за мексиканска храна в Остин, щата Тексас, чиито приходи от продажби се сринали по време на пандемията, а собствениците не могли да се справят с дълговете си. Продавачите получили половината от цената, която можели да получат година по-рано, допълва той.

Сам Назариан, основател на C3, характеризира настоящата среда като „възможност веднъж на поколение за придобиване на имот“. Неговата компания, подкрепена от собственика на молове Simon Property Group и хотелския оператор Accor, е подписала близо 200 наемни договора миналата година. Преди това тя имала под 30 локации.

Извън призрачните кухни компанията постига сделки и за отваряне на обекти на вериги като Umami Burger и концепцията й за японска кухня Krispy Rice в опразнени ресторантски площи, казва Назариан.

Ресторантите може да си възвърнат пазарен дял от веригите за бързо хранене през втората половина на годината, след като ваксинациите станат по-разпространени, ограниченията за хранене в заведения бъдат смекчени, а натрупаното търсене нарасне, казва Майкъл Хален, анализатор на рестораньорския сектор в Bloomberg Intelligence. Въпреки това средните приходи от продажби на ресторант ще бъдат доста под нивата от 2019 г.

За голяма част от индустрията въпросът е на оцеляване, докато възстановяването се затвърди. Чад Северсън, брокер, който оперира и бар в предградието на Чикаго Шомбург, казва, че очаква приток след пандемията, след като потребителите се отърсят от страха си от затворени пространства. Но заради липсата на приходи по време на блокадата, наложена от губернатора, той платил сметката за ток на заведението си от личните си кредитни карти. Северсън трябвало да изхвърли старата бира, която останала неизконсумирана.

„Трябва да мислим, че ще оцелеем, но не е лесно. Създаден е толкова голям порочен кръг“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:13 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още