Платформата за краткосрочно наемане на апартаменти Airbnb се справи по-добре през 2020 г., отколкото се предполагаше първоначално. Като цяло приходите са намалели с 30 процента до 3,4 милиарда долара, обяви в четвъртък след затварянето на американския пазар Airbnb. След тежкия спад в началото на пандемията бизнесът се възстанови значително - през последното тримесечие имаше спад в продажбите на годишна база от само 22% до 859 млн. долара. Въпреки това кризата разкъса дълбоки дупки в баланса - Airbnb генерира обща загуба от 4,6 милиарда долара през 2020 г., предава Bloomberg.
Огромният минус се дължи не само на пандемията, която практически спря бизнеса през пролетта и доведе до масово отменяне на резервации. Airbnb също така трябваше да се справи с високите разходи поради IPO-то през декември. На премиерата на нюйоркския Nasdaq инвеститорите „се избиваха“ за акциите, а оттогава цената рязко се повиши. Книжата бяха издадени за 68 долара за брой, а последната им стойност е 182 долара. Пазарната капитализация в размер на 109 млрд. долара е по-висока от тези на хотелските вериги Marriott, Hilton и Hyatt, взети заедно.
IPO-то и свързаната с това компенсация чрез акции, както и ефектите от пандемията, доведоха до висока загуба през четвъртото тримесечие. Airbnb отчете нетна загуба от 3,9 милиарда долара в сравнение със загуба от 351,5 милиона долара година по-рано. Анализаторите прогнозираха загуба от 3,2 милиарда долара. Загубата на акция е 11,24 долара за брой.
„Цифрите показаха, че Airbnb е издръжлив и приспособим“, каза изпълнителният директор Брайън Чески. В разгара на кризата компанията предупреди за очакван спад на приходите с повече от 50 процента за 2020 г. Фактът, че сривът не се оказа толкова силен, се дължи главно на резервации от потребители, които по време на пандемията разчитаха на апартаменти по-близо до дома, които са лесно достъпни с кола.
За 2021 г. Airbnb очаква завръщане на туристическата индустрия. На фона на нарастващото разпространение на ваксините и края на блокадите ще започне силно възстановяване, се казва в документа за очакванията. Airbnb е изцяло фокусиран върху подготовката за този подем.
В конферентен разговор с анализаторите Чески каза, че Airbnb ще инвестира в обслужването на клиенти. Компанията планира да опрости преживяванията на потребителите, като улесни резервирането на престоя и листването на дома на домакина на платформата. „Airbnb има за цел да помогне на потребителите да станат домакини само за 10 минути. Гостите не просто ще „пътуват с Airbnb, но ще живеят с Airbnb“, каза той по време на разговора.
Анализаторите също са оптимисти. „След като ваксината бъде широко разпространена в САЩ и Европа (смятаме до лятото), приходите ще се върнат, а месечните резервации ще надхвърлят предишните пикови нива до края на годината, отразявайки огромното количество задържано търсене в екосистемата“, казва анализаторът на CFRA Анджело Зино в бележка до клиентите си преди публикуването на резултатите. Той изчислява, че резервациите на Airbnb ще се удвоят през април.
Анализаторът на BTIG Джейк Фулър написа, че Airbnb е позициониран като първия онлайн туристически агент, който се връща към растежа на нощувките поради „нарастващото значение на алтернативните места за настаняване“.
Основана през 2008 г. в Сан Франциско, компанията започна да преформатира хотелиерството със своето онлайн брокерство на частни стаи и апартаменти. Бизнес моделът обаче не е без противоречия. Airbnb е обвиняван например, че е допринесъл за недостига на жизнено пространство или е насърчил разрушителния прилив на туристи.
Акциите на Airbnb поскъпнаха с около 3,5% по време на разширената сесия в четвъртък. Книжата затвориха на ниво от 182,06 долара в Ню Йорк по-рано.
Конкурентите Expedia и Booking отчитат рязък спад на приходите през четвъртото тримесечие съответно от 67% и 63%. И двете онлайн туристически агенции посочиха, че растежът в техния бизнес за алтернативно настаняване се завръща. От Booking заявиха, че планират да увеличат своите предложения за отдаване под наем в САЩ в отговор на успеха на Airbnb.