Високотехнологични пробни, приветливи фоайета, обработване на място на върнати стоки и онлайн поръчки, доставени от магазина – това са само част от характеристиките и функциите, които търговците на дребно възприемат, за да обединят пазаруването в магазина и електронната търговия на едно място, съобщава в свой доклад консултантската компания CBRE, цитирана от онлайн изданието World Property Journal.
Макар че отдавна се говори за тези иновации и тенденции в сектора на търговията на дребно, пандемията създава ново усещане за неотложност сред търговците на дребно да проектират магазини на бъдещето, които подкрепят пазаруването на място, онлайн или по мобилен телефон.
Годишният ръст на онлайн продажбите достигна средно 15,9% от 2010 г., докато скокът при приходите от продажби във физически магазини достига средно 3,1% на година през същия период. COVID-19 ускорява още повече този растеж, тъй като купувачите се чувстват все по-удобно да пазаруват онлайн.
„Физическите магазини ще останат жизненоважни за търговците на дребно за целите на бранда и същественото взаимодействие с клиентите, но целта на магазина ще се промени, за да подкрепя многоканалния клиент, който използва физически магазини, електронна търговия, мобилна търговия и социални мрежи за пазаруване“, коментира Джон Морис, ръководител на отдел „Търговски, индустриални и логистични площи“ в CBRE.
„Това ще бъде от ключово значение за контрола на разходите, тъй като разходите за доставка на онлайн поръчки може да изядат част от печалбата, ако снабдителните вериги на търговеца на дребно не са ефективни. За да подобрят това, магазините сега ще използват голяма част от цялостното си присъствие за контрол на наличностите, съхранение на продуктите и изпращане/получаване”, допълва той.
За да се хареса на многоканалните клиенти, новият формат търговски площи ще включва повече заделени площи за получаване на онлайн покупки от клиентите, без да слизат от колата (curbside pickup), дигитални табели за ориентиране на купувачите и указания за мобилното приложение на търговеца на дребно в магазина. Новите магазини ще имат също специални щандове за получаване на онлайн поръчки, отделящи традиционните от многоканалните купувачи, високотехнологични пробни с умни огледала, позволяващи на купувачите да пробват дрехи и аксесоари виртуално, многофункционално фоайе, което ще позволява на клиентите да си почиват от пазаруването.
Новият хибриден магазин ще включва също многобройни форми на снабдяване и контрол на наличностите и върнатите стоки. Тук влизат система за захранване на складовете, която ще отделя онлайн поръчките, направените онлайн поръчки, които се вземат от магазина, и зареждането на магазина, достъп за доставката при онлайн поръчки за изпращане или получаване, технология за оптимизиране на наличностите, сходна на разпределителен център за гарантиране на непрекъснато презареждане. В тази част от магазините влиза и логистична подкрепа за върнати онлайн поръчки, за да се определи дали продуктът трябва да се озове отново на рафта или да бъде изпратен обратно в регионалния снабдителен център.
„За да направят хибридния формат на магазина успешен, както търговците на дребно, така и собствениците ще се нуждаят от различен подход към недвижимите имоти. За някои търговци на дребно това ще означава по-малко, но по-големи магазини на ключови локации, а за други – по-малки магазини на повече локации за по-голямо навлизане на пазара“, коментира Мелина Кордеро, управляващ директор на капиталовите пазари в търговията на дребно в CBRE.
„Нивата на наемите ще се приспособят, за да съчетават по-високи наеми за търговски площи с по-ниски наеми за логистични пространства“, допълва тя.