От общите продажби през първите девет месеца 260 броя са с участие на чужденци. През същия период на миналата година продажбите на чужденци са били обаче 360. Въпреки разликата делът им е значителен, още повече, че пандемията затрудни много сделките през тази година, особено трансграничните, казва Гафур. Той добавя, че 75% от международните купувачи са от континентален Китай или Хонконг.
Наблюдава се скок на продажбите на имоти на чужденци след края на блокадите, казва Кристин Ли, ръководител проучвания за Сингапур и Югоизточна Азия в консултантската компания Cushman & Wakefield. През юни продажбите на чужденци отчитат 200% ръст в сравнение с май, през юли – с 33%, през август – с 5%.
Цените на частните жилища в Сингапур се увеличават с 1% през годината досега, показват официалните данни. Цените на основния централен луксозен пазар обаче се понижават с 3,4%, но това е частично компенсирано от ръста на цените в границите на града (0,3%) и предградията (1,4%), казва Ли.
Ела Шърман, асоцииран изпълнителен директор по продажбите в Knight Frank, казва, че наскоро е работила за двойка, които са британски емигранти, родени и израснали в Хонконг и току-що преместили се в Сингапур.
„Продажбите се повишиха, тъй като все повече хонконгски бизнеси се местят в Сингапур“, казва тя и допълва, че много от клиентите й работят във финансови компании за частен капитал. Според нея обаче притокът на купувачи от Хонконг може да повиши цените.
Според представител на друга консултантска компания, пожелал да говори анонимно, много компании с операции в Хонконг разкриват дъщерни офиси в Сингапур. Така те биха могли бързо да преместят операциите си и да направят новите представителства официални при задълбочаване на политическата криза в Хонконг.
Интересът от страна на базираните в Хонконг купувачи обаче още не е отразен в данните. Мнозина от преместващите се там първо решават да наемат жилища, за да тестват средата.
Глобалният технологичен тласък по време на пандемията вероятно ще засили пазара на имоти в Сингапур. Градът държава се рекламира като технологична столица на Азия и представлява 59% от азиатските регионални централи на мултинационални технологични компании, казва Съветът за икономическо развитие. Alibaba, Tencent и ByteDance, които са едни от най-големите китайски компании, обявиха плановете си за разширяване в Сингапур тази година.
„Техническите гиганти идват в Сингапур и средното управление на тези компании е силно възнаградено поради търсенето на пазара и представянето на цените на акциите“, казва Ли. Тези служители купуват имоти висок клас. Дори високият гербов налог за чуждестранните купувачи не възпрепятства тези процеси. „В такъв период богатите стават още по-богати“, допълва Саймън Уонг от List Sotheby’s International Realty. Търсенето идва от клиенти, които искат да инвестират дългосрочно в Сингапур, защото го смятат за сигурно убежище.