Операторите на молове в САЩ са изправени пред рязък спад на посещаемостта и търсят жизнени начини за превръщането на празни търговски площи в мини снабдителни центрове за оставащите си наематели в сферата на търговията на дребно, коментират анализатори, цитирани от Wall Street Journal.
„Това е много реална възможност“, казва Макс Педро, президент и съосновател на производителя на логистична технология Takeoff Technologies. Той отбелязва, че най-малко един от клиентите на компанията, голям европейски собственик на молове със стотици локации, обмисля тази стратегия. Той отказва да съобщи името на клиента.
Моловете имат редица предимства пред външните доставчици на логистика и снабдителни центрове, включително готови площи с размерите на склад, централни локации и редица търговци на дребно на място, отбелязва Педро. „Това би било огромна пропусната възможност“, допълва той.
Пандемията нанася съкрушителен удар на големи молове с разнородни наематели в областта на търговията на дребно, които изпитваха проблеми и преди кризата. Много от тях бяха определени като бизнес от неосновна необходимост и затворени от местните власти още през март.
Някои молове, които отвориха отново врати в Джорджия, Тексас и на други места в началото на май, регистрираха среден спад на посещаемостта с 83% спрямо същия период на миналата година, сочат данни на компанията за анализи Placer.ai, която използва данни от мобилни телефони, за да следи поведението на потребителите.
Две компании със средни размери, които са собственици на търговски центрове, CBL & Associates Properties и Pennsylvania Real Estate Investment Trust, поискаха защита от фалит по глава 11 този месец. Много големи магазини, които наемат търговски площи в моловете, също поискаха защита от фалит през последните месеци, включително Neiman Marcus Group и J.C. Penney.
Фалиралите молове са привлекателна възможност за Amazon.com Inc., FedEx Corp. и DHL International, които търсят стратегически разпределителни хъбове близо до основни магистрали и жилищни райони. Тези места се използват обичайно за съхраняване на продукти или пакети преди доставките „от последна миля“ до клиенти.
Педро смята, че моловете ще оперират като подобни разпределителни центрове. Наемателите ще показват ограничен брой продукти в магазините, а по-голямата част от наличностите ще бъдат държани в разпределителните центрове, където могат лесно да бъдат сортирани и доставени чрез роботизирани системи и развит логистичен софтуер, допълва той.
Ръстът на електронната търговия в САЩ по време на пандемията даде тласък на развитието на автоматизирани складове и по-бързи модели за доставка. Продажбите на сайтовете за електронна търговия отвъд Океана се очаква да нараснат с 18% до 709,78 млрд. долара тази година, сочат данни на компанията за пазарни анализи eMarketer. Очаква се онлайн пазаруването да съставлява рекордните 14,5% от общите продажби на дребно, съобщава компанията.
Осигурявайки услуги по снабдяването, операторите на молове може да спечелят дял от ръста на онлайн продажбите на наемателите си, въпреки че по-малко купувачи посещават физически магазини, смята Сучарита Кодали, анализатор в компанията Forrester Research.
Но според нея превръщането на площи в мол в микроснабдителен център е инвестиция за милиарди долара, включително роботи, конвейер, системи за управление на поръчките и друго оборудване, както и софтуерни инструменти, всички силно приспособени за различни търговци на дребно и техните продукти.
„Митът за микроснабдителните центрове е, че те могат да се прилагат за всичко. Роботите могат да вземат само еднакви кутии. Поради това много етапи от процеса вероятно ще останат ръчни и ще се отразят на времето за доставка. Някои наематели може да не пожелаят да го изберат“, смята Кодали.
Simon Property Group, която оперира над 200 мола в САЩ, води преговори с Amazon да поеме задачата за превръщането на някои от основните му универсални магазини в складове за доставка.
„Разбираемо е, че моловете искат да се променят“, казва Келси Мариан, анализатор в CIO Research Group. Но разходите за оборудване и софтуер или дори физически характеристики като ниски тавани в по-старите магазини вероятно ще създадат предизвикателства, допълва тя. „За някои наемането или продажбата на площи на друг оператор за снабдяване или логистика може да е най-жизненият вариант“, казва Мариан.