С наближаването на сезона на празничното пазаруване в края на годината, когато малко купувачи се очаква да влязат в моловете в центъра на градовете, ръстът на затворените за постоянно магазини и фалитите, наблюдавани през тази година, вероятно ще се ускорят.
Джаап Тонкенс, главен финансов директор на компанията Unibail-Rodamco-Westfield, най-големия собственик на имоти в Европа, казва пред Ройтерс, че групата „абсолютно“ очаква местните молове да се справят по-добре от тези в градските центрове.
Германският оператор на молове ECE, който управлява близо 200 търговски центъра в Европа, съобщи, че макар посещаемостта да се е върнала на около 90% от миналогодишните нива в квартални локации, моловете в градските центрове остават на ниво от около две трети.
„Коронавирусната криза действа като ускорител на проблемите в градските центрове“, включително с намаляване на наемите и увеличаване на разходите за труд, каза миналия месец германският министър на икономиката Петер Алтмайер.
Зловещо тихо
Завръщането на офис служителите е „много по-бавно, отколкото мислехме“, казва кметът на Торонто Джон Тори пред Ройтерс. Той изтъква трайния риск за компаниите за търговия на дребно в центъра на града на фона на предпазливостта на служители и туристи с наближаването на празниците.
„Очевидно общественото здраве е на първо място, но всичко, което може да се направи за връщането на служителите на работа, ще помогне за жизнеността на тези бизнеси“, изтъква Тори.
По обяд в петък преди дълъг уикенд ключовият обект на Cadillac Fairview, Eaton Centre в центъра на Торонто, най-оживения мол в Северна Америка преди пандемията, остава зловещо тих.
Минават само неколцина купувачи, но в повечето магазини служителите са повече от клиентите въпреки големите отстъпки. В заведенията за хранене, пред чиито врати преди пандемията се виеха опашки, са опустели.
В търговските центрове Fairview и Yorkdale в северните околности Норт Йорк на Торонто историята е съвсем различна. Въпреки ограничения капацитет на магазините купувачите през седмицата се стичат към магазини на Apple, Zara или Louis Vuitton.
„Тъй като не работим в офис (в центъра на Торонто)…, просто оставаме в по-близкия до нас район“, споделя Тамара, която отказва да разкрие фамилията си, докато пазарува в Yorkdale със съпруга си.
В предградията аутлети и търговски центрове на открито, които привличат клиенти, внимаващи с разходите в несигурните икономически времена, и са смятани за по-безопасни на фона на коронавирусната пандемия, се справят по-добре от закритите молове.
„По традиция моловете на открито са бедните братовчеди на големите закрити молове. Но сега търговските центрове на открито се справят по-добре от закритите“, казва Карл Литлър, старши вицепрезидент по обществените въпроси в Съвета за търговия на дребно на Канада.
Ед Соншайн, главен изпълнителен директор на Riocan REIT REI_u.TO, втория по големина тръст за инвестиции в недвижими имоти в Канада, казва, че търговските центрове на компанията в предградията, всички на открито и с основни наематели предимно в бизнеси като хранителни магазини, в много случаи се справят дори по-добре, отколкото преди пандемията.
Тамара и съпругът е Джейсън, които пазаруват в Yorkdale, ще посещават мола поне веднъж, “за да видим какво е положението“.
„Но ако открия опашка и че трябва да чакам, за да вляза в магазина, ще се върна у дома и ще напазарувам онлайн“, споделя тя.