Пристанището в Пирея, което е един от най-големите входни пунктове за товари в Европа, на първо място по пристигащи и заминаващи кораби и на четвърто по трафик на контейнеровози, ще претърпи екологично преустройство, съобщава гръцкият вестник „Катимерини“.
Всяка година над 5 млн. контейнира с товари и 20 млн. пътници преминават през най-голямото пристанище в Гърция. Но локацията му точно в средата на Пирея носи не само икономически растеж на града, а и значителни последици за околната среда.
Колко големи са тези последици? Кои части на града са най-засегнати от шума и въглеродните емисии? Може ли последиците да бъдат отчетени в реално време и да се правят прогнози, така че властите да предприемат навременни мерки?
Отговорите на тези и други въпроси ще бъдат дадени от нова платформа за измерване на екологичното представяне на пристанището с помощта на изкуствен интелект, за да се обработи огромният обем от информация, събрана от сензори около пристанището, на плавателни съдове и в рамките на града. Платформата е разработена в рамките на проекта Green C Ports на Европейския съюз, който неотдавна получи World Port Sustainability Award от престижната Международна асоциация на пристанищата и пристанищните градове.
Green C Ports се развива на пет европейски локации – Пирея, Валенсия, Бремен, Венеция и Вилхелмсхафен. Освен отчитането и прогнозирането на нивата на замърсяване на въздуха и на шума партньорите по проекта ще тестват и редица иновативни решения за намаляване на задръстванията и шумовите нива и за подобряване на качеството на въздуха.
„Пристанищните власти в Пирея ще създадат мрежа от екологични и метеорологични сензори на стратегически локации в рамките на пристанището, както и сензори за измерване на нивата на шум. Сходни сензори ще бъдат поставени в града близо до пристанището от общинските власти в Пирея, а компаниите Zen Travel и Global Maritime ще инсталират сензори на камиони и автобуси, пътуващи около пристанището. В момента сме на етап осигуряване на оборудването“, казва мениджърът на проекта за пристанищните власти в Пиея Димитрис Спироу.
„Следващата стъпка е пилотната фаза, вземането на проби, обработката на данни, създаването на модели за по-аналитично разбиране и интерпретиране на решението и симулации и прогнози, така че властите да имат сериозен подход към замърсяването“, допълва той.
Проектът се финансира от ЕС по Механизма за свързване на Европа с цел директно прилагане на изводите от изследването, казва д-р Ангелос Амдитис, който наблюдава пилотната програма на пристанище Пирея.
„Нашата цел е пристанището да продължи да расте с настоящия си темп или дори по-ускорено, но така че да оставя най-малък възможен екологичен отпечатък върху Пирея и околните общини. С използването на модерни технологични и дигитални инструменти подготвяме прехода към ера, в която екологичните цели и ръстът на пристанището могат да вървят в хармония помежду си“, допълва той.
„Това е много важна програма и прекрасен пример за сътрудничество между общинските и пристанищните власти, големите научни центрове и малките и средни предприятия, както гръцки, така и чуждестранни с цел споделяне на резултатите и ползите от програмата с всички релевантни агенции, потребителите и обществото“, изтъква Амдитис.
Според него коронавирусната пандемия е донесла много промени, но ЕС остава ангажиран с осъществяването на европейската Зелена сделка за по-голяма климатична неутралност на континента. „В Гърция вече бяха предприети значителни инициативи от министерството на околната среда и енергетиката за постигане на амбициозните цели, които си поставя сделката. Новите мерки насърчават използването на електромобили, а в областта на околната среда вървят в правилната посока. Конкретният проект Green C Port е част от европейската Зелена сделка за по-чист транспорт. Международното му признание показва, че намаляването на последиците от пристанищата за околната среда заема високо място не само в новия европейски „зелен“ дневен ред, но е и глобален приоритет“, обяснява Амдитис.
Според него основната идея е да се постигне не само климатично неутрална, но и конкурентна и устойчива европейска икономика, където транспортът и веригата на доставки, за които се смята, че към момента са отговорни за 25% от общото замърсяване в Европа, са ключов стълб. Това трябва да се случи без загуба на работни места и намаляване на конкурентоспособността на ЕС.
Според експерта настоящата здравна криза може до известна степен да се дължи на неконтролирания растеж и последици от човешката дейност върху природата. „Смятам, че това е много сериозно предупреждение, че трябва да направим нещо много скоро“, казва Амдитис.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Розенбърг от Blackrock: Пазарите реагираха на данните за безработицата
ЕС иска правила "Купувай европейско" за заема на руски активи за Украйна
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Заради агресията на САЩ: Венецуела поиска извънредно заседание на Съвета за сигурност на ООН
Сенатът на САЩ утвърди за шеф на НАСА милиардера Айзъкман
Времето днес: Ниска облачност преди обяд, след това слънце
Скандал на "Мис Вселена": отнеха титлата заради расизъм
Изумителен руски вратар спаси 4 дузпи и донесе титла на ПСЖ