Френската хотелска верига Accor проучва проект за сближаване с британския си конкурент InterContinental Hotels Group (IHG), съобщава френският вестник Le Figaro. И двете вериги са представени в България.
Главният изпълнителен директор на френската компания Себастиен Базен е създал в началото на юни екип, който трябва да работи по проекта, начело с финансовия директор Жан-Жак Морен.
Сливане на двете вериги ще създаде най-голямата хотелска компания в света, която ще изпревари американската Marriott. Тя ще бъде в силна позиция да привлече клиенти и собственици на хотели, търсещи договори за франчайз и управление.
IHG притежава брандовете Intercontinental, Crowne Plaza и Holiday Inn и оперира 5918 хотела с общо 883 364 стаи в света, повечето от които са съсредоточени в САЩ. Оборотът й през 2019 г. достигна 4,6 млрд. долара (3,87 млрд. евро) и тя е оценявана на 7,8 млрд. евро на борсата в Лондон. Компанията се разраства бързо и в Китай.
Accor, която е оценявана на 6 млрд. евро, притежава брандове като Raffles, Sofitel, Novotel, Mercure, Ibis и оперира 5099 хотела с общо 747 805 стаи, но има слабо присъствие в САЩ. Оборотът й през миналата година достигна 4 млрд. евро.
Освен географското допълване, сливане на двете компании ще създаде значителна синергия в централните функции, системите за резервации и програмите за лоялни клиенти, отбелязва Le Figaro. Според изданието управителният съвет на Accor подкрепя възможността за сливане, но Базен е възприел предпазлив подход и предпочита да не предприема действия за момента.
IHG оперира бизнес модел на т. нар. „леки активи“, при който не притежава много имоти, а предпочита да предоставя франчайз права върху брандовете си и да предлага услуги за управление на хотели на собствениците. Френският ѝ конкурент пое в същата посока, което ограничава спестяванията при комбиниране на два големи портфейла с имоти, отбелязва Bloomberg.
Но има други разходи, които може да бъдат намалени, като централизирани резервации, управление на имоти и доставка на стоки, използвани от хотелите. IHG и Accor са съответно четвъртият и петият по големина оператор на хотели в света. Хотели
Двете компании са съсредоточени особено в средния сегмент на пазара чрез вериги като Ibis и Novotel на Accor. Те обслужват предимно местни пътуващи, така че са в по-добра позиция да се възстановят по-бързо от пандемията.
Проблемът е, че обстоятелствата, които правят сделката желана, също така затрудняват осъществяването ѝ. Книжата на Accor са поевтинели с 40% от началото на пандемията, почти два пъти повече от тези на IHG. Поради това за Базен е трудно да започне преговори от позиция на силата. Въз основа на пазарната им капитализация евентуално сливане ще даде на акционерите на IHG 57% от комбинираната компания, а на Accor 43%.
В сряда рейтингът на облигациите на френската компания беше понижен до „боклук“ от Standard & Poor’s, което е още едно неблагоприятно развитие. По-голямото притеснение е, че договарянето на сделка насред криза на пътуванията ще е трудно. Двете страни ще трябва да направят допускания колко бързо клиентите ще започнат да се връщат в хотелите и кога компаниите ще бъдат подготвени да пращат отново служителите си да пътуват. На този фон не е лесно да се договори справедлива цена.
Но ако бъде постигната сделка, тя може да се окаже от полза. Пътуванията все някога ще се възстановят, а по-силна компания ще е в по-добра позиция да договаря сделки за франчайз със собственици на имоти и да използва комбинираното си влияние на пазара, за да привлича повече клиенти.