Докато търговските центрове и собствениците на обекти на търговските улици оценяват щетите от коронавируса, собствениците на складове са изправени пред различен проблем – как да се справят с рекордното търсене, пише Financial Times.
Пандемията тласка повече клиенти към интернет, като предизвиква трескаво търсене на складови площи – от малки обекти за доставки „от последна миля“ близо до градските центрове, до разпределителни центрове тип „биг бокс“.
Amazon е в основата на ръста на търсенето. Компанията, която добави 600 млрд. долара към пазарната си капитализация тази година на фона на увеличените продажби, подписва договори за наем на гигантски складове в цял свят. Тя се ангажира да открие 33 „разпределителни центъра“ в САЩ тази година, или допълнителни 3,2 млн. кв. м от Атланта до Аризона.
Американският гигант в електронната търговия е наемател и на 213 хил. кв. м складови площи в покрайнините на Лондон, съобщават запознати източници.
Експанзията на Amazon е една от причините инвеститорите да предвкусват добра възможност.
Усвояването на логистични площи във Великобритания достигна рекордни нива през второто тримесечие на тази година въпреки блокадата, сочат данни на консултантската компания CBRE.
След спокойни няколко месеца заради коронавируса „инвеститорите се завръщат мощно“, казва Дейвид Слийт, главен изпълнителен директор на Sergo, водещата логистична компания във Великобритания и значим участник в Европа, която миналата година съобщи, че е увеличила печалбата си за първото полугодие. „Ако сте глобален институционален инвеститор и искате експозиция на бизнес имоти, това е привлекателен сегмент“, отбелязва той.
Преди десет години електронната търговия съставляваше 6,7% от всички продажби на дребно във Великобритания, сочат данни на Британската статистическа служба. До февруари, месец преди пандемията, делът й достигна 19%. До май той вече беше 33%. През април 27 на сто от покупките в САЩ са били направени онлайн, сочат данни на министерството на търговията и Bank of America.
Равнището вероятно ще намалее с повторното отваряне на магазините, предупреждава Слийт. Но новите наематели „се стремят да превърнат временния ръст в завишен капацитет“.
„В нашия сектор има купища пари“, коментира Маркус де Минквиц, консултант по инвестиции в логистични площи в Европа в Savills.
Всеки допълнителен 1 млрд. паунда, похарчени в интернет, означава още почти 83 хил. кв. м логистични площи, сочат данни на CBRE. Базираната в Ню Йорк компания Prologis, която е най-голямата за складови площи в света, счита, че 111 500 кв. м площи са необходими за всеки един милиард долара приходи от продажби в САЩ.
Ръстовете при наемателите от електронната търговия далеч надвишават загубите от физически магазини, сочат данни на CBRE. Това е една от причините Blackstone, най-големия частен собственик на имоти в света, да определя логистичните площи като най-убедителния ѝ сектор.