IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Източна Европа може да се възползва от диверсификацията на снабдителните вериги

Създаването на алтернативни производствени локации може да промени динамиката на глобалния пазар на индустриални и логистични имоти

20:11 | 22.06.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg</em></p>

Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg

Виетнам и страните от Източна Европа имат най-голям потенциал да се възползват от ускоряването на тенденцията за регионални снабдителни вериги и ниършоринг (преместване на производствата от Азия към Европа – бел. ред.), съобщава консултантската компания Savills

Проблемите, свързани с COVID-19, поставиха под съмнение устойчивостта на снабдителните вериги в промишлеността в цял свят. Според Savills създаването на алтернативни производствени локации може да промени търговските потоци, а вследствие на това и динамиката на глобалния пазар на индустриални и логистични имоти.

„Търговската война между САЩ и Китай вече започна да променя световното производство и снабдителните вериги и засили търговията в други части на света като Мексико и Виетнам. Пандемията от COVID-19 обаче сега превръща устойчивостта на снабдителните вериги в глобален и все по-политизиран въпрос и страни като Франция, Япония и Индия отправят призиви за по-голяма икономическа самодостатъчност“, коментира Пол Тостевин, директор на световните изследвания в Savills.

Компанията е установила потенциала за ниършоринг в промишленото производство на страни, които са или се намират близо до големи потребителски пазари. Индексът на Savills Nearshoring Index подрежда страните по разходи за труд в промишлеността, разходи за електроенергия и инфраструктура и отвореност за търговия.

Виетнам оглавява индекса, възползвайки се от ниските разходи за труд и електроенергия, както и от производствената си база, която вече расте бързо. Други регионални хъбове с ниски разходи, които се развиват като алтернативи на Китай в Азиатско-тихоокеанския регион, са Индонезия (3-о място) и Тайланд (7-о място), където разходите за труд са наполовина по-ниски, отколкото в Китай.

Източноевропейските страни се възползват от по-ниските разходи за производство и директните шосейни и железопътни връзки с големи потребителски пазари в Западна Европа. Украйна е най-високопоставената европейска страна в класацията и втора в общото подреждане благодарение на много ниските разходи спрямо европейските стандарти. Страната вече е голям износител на секлскостопанска продукция и има потенциал за ниършоринг в промишлеността, подкрепен от отворената среда за търговия.

Сърбия, която заема четвърто място в общата класация, също е пазар с ниски разходи, който се възползва от стратегическото си положение, предлагащо най-лесното пътуване по суша между Европа и Мала Азия и по-нататък. Следва Чехия, която заема пето място, подкрепена от отличната си инфраструктура, благоприятни производствени разходи и установеното си промишлено производство, предназначено за износ.

В десетката на страните с най-голям потенциал за ниършоринг попадат още Тайван, Шри Ланка, Русия и Китай. България не е включена в индекса на Savills.

„САЩ и Канада, подобно на страните с по-високи разходи в Северна и Западна Европа, имат по-ниска обща оценка за потенциал за ниършоринг“, казва Пол Тостевин. „Високите разподи за труд са бариера за мащабен оншоринг в големите потребителски пазари в Западна Европа, въпреки че има поле за по-важни или не толкова чувствителни към цените стоки. Автоматизацията в промишленото производство може да помогне за компенсиране на разходите и в по-дългосрочен план това вероятно ще изиграе по-голяма роля, особено когато технологиите станат по-евтини“, смята той.

Ако компаниите преместят промишленото си производство по-близо до крайния потребител, ще има потенциал за нови логистични хъбове. Savills отбелязва, че Макоро, например, която заема 13-о място в общата класация, е лесно достъпна през Западна Европа с ферибот и може да се интегрира още по-силно към съществуващите логистични коридори, които обхващат пристанища в Южна Испания и Иберийския полуостров и достигат до Франция.

Ръстът на износа оттам може да засили търсенето на логистични площи в стратегически входни пунктове като Алхесирас, Валенсия и Барселона. Въздействието на новите разпределителни маршрути вече се усеща в Азия, тъй като цените на земята и наемите във Виетнам отбелязват рязък ръст с превръщането на страната в голям промишлен производител.

Данните на Savills сочат, че наемите на индустриални имоти в Бин Дуонг, район северно от Хо Ши Мин, са нараснали с 54,4% в годината до юни 2019 г.

„Снабдителните вериги често са сложни и доближаването на промишленото производство до пазарите, които са крайна дестинация, вероятно ще е скъпо упражнение, а предполагаемите ползи от ниършоринга ще варират в зависимост от вида продукт“, казва Маркус де Минквиц, директор на регионалните инвестиции за Европа, Близкия изток и Азия в Savills.

“В краткосрочен план очакваме да видим по-голяма диверсификация на снабдителните вериги и страните, които постигнат баланс между близост до големите потребителски пазари, по-ниски производствени разходи и благоприятна бизнес среда, вероятно първи ще се възползват“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:23 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още