Пандемията от COVID-19 създава нови предизвикателства за пазара на търговски площи в Европа, но може да помогне за ускоряване на промяната на сектора, посочва се в доклад на Urban Land Institute, цитиран от онлайн изданието IPE.com.
Според института затварянето на много бизнеси е създало нови неочаквани предизвикателства за вече изпитващия затруднения сектор на търговските площи, „но може да открие пътя за нови и съществуващи играчи да се насочат към придобиването, вдъхването на нов живот или преустройството на тези активи“.
Изследването на ULI, което се основава на интервюта с играчи в индустрията през последно време, сочи, че последиците от COVID-19 ще ускорят преструктурирането на сектора на търговските площи, особено във Великобритания.
Според ULI блокадите вече са засегнали значително приходите от наем, а негативните перспективи за икономиката се очаква да продължат да им въздействат за по-дълъг период, както и на оценките, които ще накарат сектора да се приспособи към „новото нормално“.
Докладът посочва редица потенциални фактори, които биха могли да задействат промени на пазара, включително макроикономическата обстановка, състоянието на листнатите на борсата компании, както и реакцията на банките и компаниите за частни капиталови инвестиции.
Според ULI, за да може някой от тези фактори да задейства процес на трансформация, са необходими по-добро разбиране и по-ясни прогнози, свързани със стабилността на паричните потоци.
„На този етап обаче е трудно да се разбере кога ще се появи тази яснота предвид продължаващите неизвестни като въздействието на поетапното вдигане на блокадите в Европа, потенциалните частични бъдещи блокади и по-дългосрочните корекции, свързани със социалното дистанциране“.
Лизет ван Дурн, главен изпълнителен директор на ULI Europe, смята, че блокадите вече са довели до бърз спад на оперативната печалба на много собственици на търговски площи.
„Това, наред с тревожните перспективи пред икономиката, ще има голямо въздействие в дългосрочен план върху устойчивите наеми и нивата на свободните площи и последващите оценки“, отбелязва тя.
„В бъдеще социалното дистанциране и изискваните инвестиции за покриване на очакванията за безопасност и новото приспособяване на активите налага всички участници да се обединят, за да открият в дух на сътрудничество пътя за успех на сектора в по-дългосрочен план“, допълва Дурн.
Анди Уотсън, който е съпредседател на съвета за търговски площи и продукти за забавление в ULI Europe и партньор в Europa Capital, казва: „Различните пазари на търговски площи се намират в еднакво труден период. Преминаването през него ще изисква комуникация и сътрудничество. От ключово значение за индустрията е да събере наематели, собственици на имоти и техните банки на една маса, виртуално или по друг начин“.
„Все още има много несигурност как ще реагират потребителите по отношение на търговията на дребно в момент, когато страните излизат от блокадата“, казва Крис Игве от Chris Igwe International и съпредседател на съвета за търговски площи и продукти за забавление в ULI Europe.
„Няма съмнение обаче, че секторът на търговията на дребно ще трябва да се приспособи към новото нормално, което ще изисква преструктуриране на пазара, за да се вземат предвид съществуващите здравни регулации, както и тези в областта на сигурността“, допълва той.