Докато коронавирусната пандемия задушава пътуването по въздух, големи летища в света преосмислят плановете си да похарчат милиарди долара за нови терминали, писти и хотели, които може да останат празни, ако търсенето не се завърне, пише Wall Street Journal.
Международното летище в Сан Франциско отлага с поне шест месеца реновирането на терминал на стойност 1 млрд. долара, което първоначално трябваше да започне през юни. Във Флорида летищните власти в Орландо намалиха разширението до 15 гейта спрямо планираните преди това 19. В Лондон ръководството на летище „Хийтроу“ съобщи, че изграждането на трета писта не е приоритет в момента, а в Нова Зеландия летището в Оукланд замразява планове за нов терминал и втора писта.
Затягането на коланите получава одобрение от някои авиокомпании, които се опасяват, че подобни проекти може да доведат до повишаване на летищните такси.
„Нямаме нужда от мраморен под“, казва Холгер Бланкенстейн, изпълнителен вицепрезидент на нискотарифната авиокомпания Volaris в Мексико. Поддържането под контрол на летищните такси улеснява авиокомпаниите да предлагат по-ниски цени на билетите, допълва той.
Но много летища казват, че ще бъде скъпо да спрат вече започнал проект и че пътуванията по въздух може да скочат до завършването на някои разширения. В Австралия продължава работата по второ летище в Сидни, което трябва да отвори врати през 2026 г. Международното летище в Хонконг запазва плановете си за нова писта. А в Германия летището във Франкфурт продължава работата по нов терминал.
„Убедени сме, че отново ще видим ръст на трафика по въздух в дългосрочен план“, каза на неотдавнашна среща с акционери Щефан Шулте, изпълнителен председател на борда на директорите на Fraport. Листнатата на борсата компания управлява летището във Франкфурт. „Нов терминал не се строи с перспективи само за две-три години, а за десетилетия напред“, допълва той.
Ново летище в Германия, Берлин Бранденбург, трябва да отвори врати тази есен след 9-годишно закъснение. В Чикаго официални представители казват, че работата по ремонта за 8,5 млрд. долара на международното летище О’Хеър продължава.
Колкото до други големи проекти Dubai Airports, която управлява международното летище в Дубай, най-натовареното за международен трафик в света, е отказала коментар дали пандемията засяга плановете й за второ летище, в чието изграждане преди време се смяташе, че ще бъдат вложени 32 млрд. долара.