„Някои (купувачи) имат силно усещане, че пазарът в Лондон ще бъде отворен за инвестииции на доста по-ниски цени от тези само преди няколко седмици“, казва Шнайдерман. Неговите клиенти включват двама китайски купувачи – единият търсел голяма къща в Хайгейт, а другият – апартамент с инвестиционна цел в Сейнт Джонс Ууд. И двамата планирали първо да отдават имота под наем, а след това да се нанесат в него.
Китайските купувачи търсят възможности за инвестиция, казва Виктория Гарет, ръководител на жилищните изследвания за Азиатско-тихоокеанския регион в консултантската компания Knight Frank. “Основната им мисъл е децата им да получат образование в чужбина“, допълва тя.
САЩ са друга основна дестинация. През март компанията Juwai IQI, която продава имоти в чужбина на китайски купувачи, е получила с 22% повече запитвания за американски имоти в сравнение със средномесечното равнище през 2019 г. и с 9% повече през март в сравнение с февруари.
Джоджо Ромаркс Салас, директор на глобалните изследвания в мрежата от независими брокери Leading Real Estate Companies of the World, казва, че китайците с голямо богатство в долари, са цел на международни брокери, използващи китайски платформи като WeChat и Juwai. „Милионерите от континенталната част на Китай обикновено купуват на групи заедно с техни корпоративни колеги, състуденти и дори познати от провинцията, в която живеят. Някои (купувачи) инвестират в чужбина чрез компаниите си с офшорна дейност“, казва Салас.
Трудно е обаче запитванията да се превърнат в продажби, когато има толкова голяма несигурност колко лоши ще бъдат последиците за западните икономики. Освен това голяма част от света все още е в плен на ограничения на пътуванията и придвижването. „Активността на китайските потребители до голяма степен се възвръща. Но купувачите все още не могат да пътуват, за да подписват договори, да правят огледи на място или да придобиват жилища“, отбелязва Кашиф Ансари, изпълнителен директор на Juwai IQI.
„Китайската култура на придобиване и инвестиране в чужбина е много силна, но сега е време за преоценка на критериите“, смята Юн. Традиционните приоритети – страни или градове с добри университети, близост до семейството и икономическа стабилност, може да отстъпят място на нови.
„Неща като наличност на здравни грижи, склонност на страната да приема мигранти с визи за местопребиваване и как правителството на съответната страна реагира на пандемията може да станат част от това как и къде избират да инвестират китайските купувачи“, казва тя.
Докато жилищните пазари в САЩ, Европа и Великобритания отново заработят на пълни обороти, много купувачи като Борис Мей ще изчакат да видят колко ще спаднат цените.