Строителната индустрия в Европа е регистрирала най-големия си спад от финансовата криза насам, след като много строителни обекти затвориха, а снабдяването с работници, материали и екипировка за безопасност беше силно нарушено заради коронавирусната пандемия, пише Financial Times.
Индексът HIS Markit на мениджърите по поръчките в строителството е намалял от 52,5 пункта през февруари на 33,5 пункта през март, сочат публикувани в понеделник данни. Когато показателят е под 50 пункта, това означава, че мнозинството компании са съобщили за влошаване на дейността им.
„Строителният сектор в еврозоната се забави рязко през март, тъй като мерките за овладяване на пандемията от COVID-19 засегна дейността и търсенето“, коментира Бърнард Ау, главен икономист в IHS Markit.
Строителни и инженерни компании, в които са заети 16 млн. души в Европа, предупреждават за „изключително вредни и дългосрочни последици“ от строгите ограничения върху дейността им с цел забавяне на разпространението на вируса.
„Дейността в Южна Европа намаля с около 60% до 70%, това е безпрецедентно забавяне“, казва Доменико Кампогранде, генерален директор на Европейската федерация на строителната индустрия.
Отделни данни показаха, че нагласите на инвеститорите в еврозоната са достигнали рекордно дъно, след като песимизмът е надминал дори най-ниската точка по време на финансовата криза преди повече от десет години.
Допитването на компанията Sentix сред инвеститори установи, че нагласите за икономиката на еврозоната са се понижили с 25,8 пункта на месечна основа до -42,9, което е най-ниското ниво от началото на допитването през 2001 г.
„Коронавирусът задушава световната икономика – всички региони на света без изключение са в дълбока рецесия“, казва Патрик Хъси, управляващ директор на Sentix. „Никога досега нагласите за настоящата ситуация не са рухвали толкова рязко във всички региони на света за един месец“, допълва той.
Строителната индустрия призовава за помощ от Европейската комисия, а днес представители на сектора ще имат видеоконферентен разговор с еврокомисаря за единния пазар Тиери Брьотон. Проблеми в производството и ограниченията на движението на хора и стоки създават големи проблеми с недостиг на материали и работници за индустрията, казва Кампогранде.
Забавянето на строителството е дало отражение и на заетостта – строителните компании в еврозоната са намалили служителите си с най-бързия темп от десетилетие, сочи PMI допитването.
„Има много самонаети работници в строителството, особено във Великобритания, и за тях всичко е блокирано“, коментира Кампогранде. „На повечето строителни обекти работниците се нуждаят поне от маски, но много строителни компании дават оборудването си на болници заради спешната нужда и сега те нямат достатъчно. Затова са в затруднено положение“, допълва той.
Италия и Испания, които са най-засегнати от вируса в Европа, наредиха спиране на много неосновни бизнес дейности, като принудиха повечето строителни обекти да затворят. Индексът PMI за строителния сектор в Италия достигна 15,9 пункта, най-ниското му ниво от началото на допитването през 1999 г.
Габриеле Буиа, председател на Националната асоциация на строителните компании в Италия, призова миналата седмица за инжектиране на ликвидни средства в икономиката на страната чрез търговските банки с държавни гаранции, тъй като „сега е ясно, че без бързи действия… много строителни компании няма да могат да се възстановят“ от забавянето.
Строителството във Великобритания е намаляло с най-бързия си темп от финансовата криза, тъй като много строителни компании спряха работа, а пандемията засегна търсенето. PMI за британския строителен сектор е намалял до 39,3 пункта през март спрямо 52,6 пункта предходния месец.
Европейската автомобилна индустрия също е пострадала тежко, сочат публикувани вчера данни. Допитване на икономическия институт Ifo показа, че бизнес очакванията в автомобилния сектор са се сринали от -19,7 пункта през февруари до -33,7 пункта през март.
Новорегистрираните автомобили във Великобритания са намалели с 44,4% миналия месец, след като повечето шоуруми затвориха врати.