Сан Франциско ще подложи на референдум утре нов наказателен подход за премахване на празните витрини на магазините, предава Wall Street Journal.
Предложението е да се въведе данък за собствениците на имоти или наематели, чиито витрини остават празни от шест месеца нагоре. Ако две трети от гласоподавателите одобрят мярката, Сан Франциско ще стане един от първите големи градове в САЩ, които облагат с данък собствениците на празни магазини, когато тя влезе в сила догодина. Вашингтон въведе сходен данък през 2011 г., въпреки че той се отнасяше и за празни жилищни и бизнес имоти, не само за търговски площи.
Целта на данъка е да „вдъхне нов живот на бизнес коридори и да стабилизира наемите на бизнес имоти, като по този начин позволи на малки компании да откриват нови обекти, а на съществуващия малък бизнес да се развива“, се казва в текста на предложението.
Резултатите от вота в Сан Франциско ще бъдат внимателно следени в цялата страна. Проблемът с магазините, които остават празни месеци и дори години наред, е често срещан в централни части и жилищни квартали от Ню Йорк до Бостън и Бъркли, щата Калифорния, а градските власти не успяват да намерят работещи решения.
Местните жители обвиняват собствениците на имотите за грозните празни витрини, които може да направят по-опасни улиците на града. Критиците твърдят, че собствениците на имоти държат на по-платежоспособни наематели, а това е нереалистично, тъй като физическите магазини са подложени на натиск от онлайн пазаруването и доставките на храна.
Собствениците на имоти обвиняват за това клаузи в договорите за отпускане на кредит, които изискват от тях да постигат определени цели за приходите или да подписват договори за наем само с надеждни наематели.
Собствениците често изтъкват и регулаторното бреме, което забавя процеса и увеличава разходите за работна ръка, от които те се нуждаят, за да компенсират по-високите наеми.
Инициаторите на допитването в Сан Франциско предлагат собствениците на сгради да плащат 250 долара на фут, които може да нараснат до 1000 долара през идните години. Мярката няма да се отнася за собственици, които активно търсят нов наемател, докато реновират пространството.
Само подлагането на данъка на референдум вече носи желания ефект, казва Даниел Макиарини, председател на North Beach Business Association. Най-малко 18 нови наематели в Норт Бийч са подписали договори за наем, откакто данъкът беше предложен в началото на миналата година, казва той. От останалите 30 празни магазина в квартала собствениците на 20 от тях са обявили обектите за продажба, допълва Макиарини.
Сан Франциско е много привлекателен за търговците на дребно, но свободните площи в много квартали загрозяват града. На Union Square равнището на незаетите площи достигна 6,4% през четвъртото тримесечие на 2019 г. спрямо 1,9% през 2014 г., сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield.
Брокерите обвиняват за това регулациите и бюрокрацията около издаването на разрешителни. В опит да подкрепят местните компании градоустройствените правила в Сан Франциско често затрудняват откриването на обекти от големи вериги. Кафене на Starbucks, например, трябва да получи още един куп разрешителни, чието издаване обикновено отнема месеци.
Кметът на Ню Йорк Бил де Блазио предложи този месец данък върху свободните площи за собственици, които държат магазините си празни.
В края на 2019 г. 67 от 639 магазина в квартал СоХо са били празни, равняващи се на 10,5% свободни площи, сочат данните на Cushman & Wakefield. Много собственици в квартала са привлекли временни наематели, които подкрепят заетостта.
Адвокати очакват собствениците да оспорят всякакви мерки за регулиране на наемите с аргумента, че това е равносилно на намеса на държавата в частен имот.