Пазарът на хостели във Виена, Прага и Будапеща се представя стабилно през последните пет години, сочи доклад на компанията Christie & Co, цитиран от онлайн изданието World Property Journal.
Идеята за хостелите се появява за първи път по време на Германското младежко движение през 90-те години на XIX век, но търговският й потенциал е осъзнат едва през последно време. Европейският пазар на хостели все още е фрагментиран, но също така се развива бързо, пише компанията. Последните тенденции сочат, че туристите търсят по-автентични, социални преживявания, като в същото време пътуват за по-дълго време. Освен това те обръщат по-голямо внимание на цените и търсят алтернативи на традиционното хотелско настаняване.
От 2013 г. насам Виена регистрира стабилно развитие на пазара на хостели, въпреки че през 2014 и 2015 г. е отчетено известно колебание, свързано със свиване на предлагането. Хостелите на пазара са намалели от 18 на 15, а броят на леглата в тях е спаднал с 4,4%. Експерти в индустрията отбелязват, че виенският пазар на хостели не е наситен и в момента търсенето на подобен вид настаняване надхвърля предлагането. Виена регистрира най-голямо търсене на хостели в сравнение с Прага и Будапеща. През 2018 г. са били регистрирани 364 хил. посещения на туристи и 803 хил. нощувки в хостели в австрийската столица. В момента в града има 1000 стаи в хостели на етап строеж или с планирано откриване през 2020 г., които трябва да увеличат предлагането.
Сред трите анализирани града Виена има най-висок дял на брандирано предлагане. Почти половината от хостелите в града са били част от брандирана верига, като повечето от тях оперират под марката Meininger, следвана от А&O и Wombat’s. Освен това през 2020 г. във Виена трябва да отворят врати два нови хостела – Superbude и Student Hostel, които ще увеличат предлаганите легла в сегмента с 50%.
През разглеждания период предлагането на легла в Прага се е развило значително. През 2018 г. в града е имало 46 хостела, но броят на леглата е растял по-бързо от броя на хостелите. Средният брой легла в един хостел почти се е удвоил, отразявайки тенденцията потребителите да предпочитат по-големи хостели. През последните години Прага е регистрирала значителен ръст на броя на посетителите и на нощувките.
Макар че търсенето на хостели в чешката столица е най-ниското сред анализираните столици, градът е регистрирал най-силния растеж през последните пет години. Броят на нощувките се е увеличил от 180 хил. на 614 хил. Посетителите също са нараснали от 73 хил. на 274 хил., което е растеж с около 375%. Освен това Прага има най-големия портфейл от международни брандове на пазара, както и внушителен брой местни марки.
Будапеща е на първо място по отношение на предлагането на хостели, като броят им е нараснал от 43 на 77 през 2018 г. Средният брой на леглата в един хостел обаче намалява, което показва промяна в предпочитанията на клиентите към по-малки хостели в града. Будапеща е постигнала огромен напредък в сектора с хостелите с тенденция за увеличаване на броя на нощувките и подобрено представяне на хостелите, подкрепено от нарасналото търсене.
През 2018 г. посетителите са били около 286 хил., а броят на нощувките е нараснал значително до 683 хил. В сравнение с Виена и Прага Будапеща е регистрирала най-голям брой посетители и нощувки в хостели.
Проникването на брандове на пазара в града е изключително ниско – само 4,5% от леглата са брандирани. Около 80% от хостелите в унгарската столица не оперират под бранд, което е най-високото равнище в сравнение с Виена и Прага. Тъй като в града има само два международни бранда, той е привлекателна възможност за международни оператори на хостели, търсещи навлизане на нови пазари.
„Хостелите се развиват и очакваме пазарът да продължи да расте и да постига успех в бъдеще. Съществуващите хостели трябва да направят преглед и ако е необходимо да променят стратегията си, за да се приспособят към променящите се нужди на днешните туристи“, коментира Яник Херцберг, консултант в отдел „Инвестиции и наеми в Австрия и ЦИЕ“ в Christie & Co.