IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как големите данни ще повлияят на купуването и продаването на имоти?

Изкуственият интелект навлиза все повече в бизнеса с недвижими имоти в САЩ

17:59 | 07.01.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Как да определим цената на жилището?

Определянето на офертна цена е важен елемент, който често разчита на знанията и експертизата на брокера. Разглеждат се сходни жилища, вземат се предвид удобствата в квартала, обсъждат се ценови стратегии. За определянето на цената както брокерите, така и предприемачите разчитат на обикновени данни за пазара (настоящото предлагане и минали продажби) и за имота (размер, качество на използваните материали, брой стаи и други фактори).

Предприемачите вземат предвид и разходите за строителство. Независимо от ценовия модел обаче правилното определяне на цената води до успешна трансакция. Твърде висока или твърде ниска цена може да създаде проблеми при привличането на купувачи на дома.

За луксозните имоти, които обикновено се нуждаят от повече време и усилия за продажба, цената е от основно значение, но определянето й е трудно. Причината е, че луксозните жилища често се изграждат по поръчка и включват уникални удобства, които трудно могат да бъдат оприличени с нещо, съществуващо на пазара. Поради това субективността често играе роля при оценките. Те са трудни за брокерите, както и за някои алгоритми на изкуствения интелект, захранвани с големи данни.

„Прогнозирането на цената на луксозните имоти е „най-голямото предизвикателство за Zestimate”, инструментът за оценка на стойността на дадено жилище на американската имотна компания Zillow, казва Джеф Тъкър, икономист в компанията. В Сан Франциско, където много жилища са в горния ценови диапазон, Zestimate има марж на грешка от 3,6%, който е най-високият на голям пазар, допълва Тъкър.

За алгоритмите, както и за агентите на недвижими имоти, проблемът идва от малкото налични данни в луксозния сегмент, отбелязва той. Когато обаче сравнимите данни са недостатъчни, технологиите могат по-добре да запълнят празнините и да намерят референтни цени, които хората не могат, казва Джоузеф Сирош, главен технологичен директор в компанията Compass, а преди това в Microsoft.

Според него обаче експертизата на брокерите не може да бъде заменена. „Изкуственият интелект може да използва наличните данни по най-добрия начин за определяне на цената. Това е преценката на човека спрямо тази на изкуствения интелект, след това двете се обединяват и крайният резултат е значително по-добър“, отбелязва той.

Как да продаваме имот?

Обичайно брокерите на луксозни имоти прибягват към мрежата си от контакти за продажбата на имот във високия сегмент, която включва само няколко хиляди потенциални заможни купувачи в цял свят.

Но базираната в Остин, щата Тексас, компания REX, разчитаща на изкуствен интелект, открила, че технологиите може да продават по-добре луксозни имоти от брокерите.

„Научихме това, след като продадохме някои жилища на високи цени“, казва главният технологичен директор на REX Анди Баркет. „Имаме огромно предимство, защото нашата система се справя наистина добре с достигането до чуждестранни купувачи. Намираме купувачи на други езици, защото изкуственият интелект не се интересува кой е купувачът“, допълва той.

REX има брокерски лицензи в близо 20 щата и Вашингтон. Тъй като компанията разчита много на данните и технологиите за привличане на купувачи към обявите си, тя взема комисиона от едва 2% от продавачите, три пъти по-малко от стандарта в индустрията.

Последна актуализация: 08:02 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още