Инвеститорите са разтревожени от подобни мерки в градове като Берлин, Барселона, Амстердам и Лондон, тъй като в зависимост от строгостта на мерките те може да окажат значително влияние върху цените и перспективите пред възвръщаемостта.
Друга тема, която вероятно ще присъства осезаемо през 2020 г., е устойчивостта, тъй като наемателите и инвеститорите все повече насочват вниманието си към екологията и устойчивото развитие. Възможно е да видим засилване на модулното строителство през идната година, прогнозира CBRE.
Хотели на силна стартова позиция
Хотелският сектор в Европа започва годината от силна позиция. Европа се представи значително по-добре от ключови региони в света през 2019 г., сочат данни на STR. В годината до октомври 2019 г. средната заетост на хотелите в Европа е била 73,3%, а в Северна Европа тя достига 76,2%. За сравнение, Северна Америка регистрира заетост от 67,6%, а Азиатско-тихоокеанският регион – от 69,2%.
Това позволява на хотелиерите да увеличават цените на хотелските стаи. В годината до октомври средната дневна цена (ADR) е нараснала с 6,1% в Южна Европа. Това може да не е добре за гостите, но е положително за собствениците на имоти.
CBRE очаква ръстът на търсенето да продължи. Според прогнозите на Tourism Economics увеличаването на нощувките в платени места за настаняване в европейските столици и вторични градове през 2020 г. ще достигне 2%.
Наред със стабилното търсене някои градове регистрират и значителен ръст на предлагането. На пазари като Прага, Будапеща и Мадрид ограниченият ръст на предлагането в бъдеще и очакваното увеличаване на търсенето на нощувки ще създаде условия за ново повишаване на приходите от стаи през 2020 г. и след това, прогнозира CBRE.
От 1081 хотела (121 079 стаи), които трябва да отворят врати в Европа през 2020 г., 67,4% са свързани с бранд. MOXY на Marriott, Hampton на Hilton, Holiday Inn Express на InterContinental Hotel Group и ibis на AccorHotels са особено популярни сред предприемачите.
Новите наличности ще увеличат възможностите за придобиване на нарастващ брой институционални инвеститори, обмислящи инвестиции в хотели. Много фондове се стремят активно към засилване на инвестициите си в различни хотелски активи, генериращи приходи, главно в европейските градове , но също и в курорти.