Най-богатият човек в Европа инвестира над 1 млрд. долара в универсален магазин в Париж в момент, когато други магазини излизат от бизнеса, а потребителите се обръщат към Amazon.com, съобщава Bloomberg.
La Samaritaine, която е част от луксозната империя LVMH на милиардера Бернар Арно, трябва да отвори врати следващия април след 15-годишен ремонт. Подобни храмове на потреблението стимулираха търговията на дребно през годините, но откакто собственикът на Louis Vuitton придоби обекта през 2001 г., индустрията преживя резки промени. Тъй като купувачите се насочват към електронната търговия, вериги универсални магазини като Macy’s в САЩ и House of Fraser и Debenhams във Великобритания затварят десетки магазини. Barneys New York поиска защита от фалит по глава 11 през август. Много американски търговски центрове са наполовина празни.
Арно опитва да увеличи империята си и чрез сделка за придобиването на американския производител на бижута Tiffany & Co. за сумата от 14 млрд. долара. Ако тя се осъществи, това ще бъде най-голямото придобиване на френския бизнесмен до момента.
Защо търговията на дребно в Париж е обещаваща? Краткият отговор е заради Китай. Въпреки търговската война със САЩ китайските купувачи стимулират растежа на луксозната индустрия и те са основните двигатели за много магазини на брандовете на LVMH във френската столица. La Samaritaine е преустроена, за да привлича заможни клиенти от цял свят. Франция
Търговските площи в един от най-големите и най-достъпни универсални магазини в Париж навремето ще бъдат намалени наполовина, за да освободят място за петзвезден хотел Cheval Blanc, ресторанти, офиси и брандиран СПА център на Christian Dior. Търговските площи ще бъдат запълнени от притежавания от LVMH бранд DFS, известен с експертизата си в продажбите на парфюми Givenchy, и марката чанти Fendi, които са освободени от налози за китайските купувачи.
DFS прогнозира, че компактният търговски център с над 600 бранда ще привлича няколко милиона посетители на година.
„Броят на чуждестранните посетители в Париж расте с всяка изминала година“, казва Елеонор дьо Боасон, регионален президент на DFS. Клиентите стават „все по-взискателни към избора си на продукти, както и към предлаганите преживявания“, допълва тя.
LVMH се надява ексклузивни модни линии, нишови козметични брандове и ресторанти, вариращи от луксозната гастрономия до заведения, предлагащи храна за вкъщи, да помогнат за връщането на местни клиенти в магазина.
Според съобщения в медиите LVMH е платила около 225 млн. евро (249 млн. долара), за да поеме контрола върху Samaritaine през 2001 г., а по-късно е придобила останалите акции за неназована сума. Оттогава компанията е инвестирала 750 млн. евро в реновирането на пространството.
В останалата част на оживения, но преди време западнал търговски район близо до Лувъра властите в Париж са инвестирали близо един милиард евро в ремонта на гара и търговски център. Конкурентът на Арно в търговията с луксозни стоки Франсоа Пино, основател на собственика на Gucci, Kering, иска да строи наблизо музей на съвременното изкуство.
„На силно конкурентния пазар в Париж от основно значение е да се отличаваме“, казва Боасон.