Ikea и Hennes & Mauritz (H&M) са инвестирали милиони евро в компании за рисков капитал, тъй като залагат на технологии и продукти, които могат да им помогнат да устоят на огромните промени, които се случват в търговията на дребно, съобщава Financial Times.
Най-голямата компания за търговия с мебели в света и вторият по големина търговец на дрехи са започнали да придобиват миноритарни дялове в по-малки компании през последните години с рискови инвестиции в стартъпи от финтех сектора до рециклирането, устойчивото развитие и хранителните стоки.
Ingka Group, която е водещият собственик и оператор на Ikea, инвестира 200 млн. евро в 21 компании през последните три години, включително производителя на роботизирани мебели Ori Living, компанията за рециклиране на матраци RetourMatras, и индийския стартъп за интериорен дизайн Livspace.
H&M е вложила над 500 млн. шведски крони (52 млн. долара) в дялове в 16 компании, разработващи по-устойчиви начини за производство на дрехи като компанията за бои Colorifix и най-голямата частна финтех компания в Европа Klarna.
Както Ikea, така и H&M са предприели едно от най-големите преустройства в историята си като реакция на все по-големия брой купувачи на стоки в интернет и големите конкуренти в областта на електронната търговия като Amazon и Alibaba — двете сили, довели до повсеместна промяна и фалити сред търговците на дребно.
Главният изпълнителен директор на Ingka Йеспер Бродин казва пред Financial Times, че легендарният основател на Ikea Ингвар Кампард е спестил значителна сума „за черни дни“. Компанията за търговия на дребно инвестира голяма част от средствата в облигации „в случай, че се натъкнем на затруднение“, но през последно време е предприела редица рискови инвестиции и придобивания.
“Ингвар винаги говореше за дългосрочните нужди и пестеше пари за времената, когато ще са необходими. Нуждаем се от част от тях сега, когато нашият бизнес се променя. Направихме рискови инвестиции в интересни компании, особено в областта на устойчивото развитие и дигиталната сфера“, допълва Бродин.
Главният изпълнителен директор на H&M Карл-Йохан Персон казва в отделно интервю пред Financial Times, че рисковите му инвестиции вече са „добро финансово пътуване, но за нас най-важното нещо е, че те са бизнеси, които смятаме, че могат наистина да помогнат на компанията“.
Персон допълва, че H&M е инвестирала много в „иновации в областта на устойчивите материали“ като шведския стартъп Renewcell, който произвежда дрехи от рециклирани материи.
“Това няма да ни промени сега, но в бъдеще мисля, че ще направим много добро на света, а надяваме се и на компанията. Смятам, че много от традиционните материи днес ще бъдат заменени от тези устойчиви материали с качество и цени, които са също толкова или по-добри“, казва Персон.
H&M инвестира също в компании, които развиват нови бизнес модели като Thread, стартъп за мъжко облекло, който използва изкуствен интелект и лични стилисти, за да прави съобразени с конкретния клиент препоръки, и Sellpy, платформа за електронна търговия с дрехи втора употреба.
Ingka е преминала отвъд обикновените рискови инвестиции, като през последните три години е направила първите си придобивания - на компанията за услуги на работното място TaskRabbit и компанията за инсталиране на кухни Traemand. Компанията очаква да прави по четири до пет рискови инвестиции на година, както и директни придобивания от време на време.
“В много аспекти ние се учим от сътрудничеството, за да си помогнем в момент, когато правим бизнеса си още по-достъпен, удобен и устойчив“, посочва Ingka.