Почти не минава месец без новина за поредна вълна от магазини във Великобритания, които затварят врати или губят пари.
Търговците на дребно притежават повече площи, отколкото могат да си позволят, а разходите нарастват. ВВС обяснява кои са факторите за кризата на търговските улици на Острова.
Магазините са празни и твърде големи
Вериги магазини за дрехи като Karen Millen и Coast обявиха неотдавна, че затварят обектите си. Те притежаваха над 100 магазина.
Бързорастящата онлайн верига за дрехи Boohoo запълни мястото на брандовете след фалита им. Но Boohoo не се интересува от притежаването или управлението на физически магазини, така че възобнови дейността им само като онлайн търговци на дребно.
Броят на празните магазини във Великобритания вече достигна рекорд. През юли делът им беше 10,3%, което е най-високото ниво от януари 2015 г. Миналата година големи вериги като Toys R Us, Maplin и Poundworld фалираха и изчезнаха напълно.
Ново проучване установи също, че 150-те най-големи британски компании за търговия на дребно имат с 20% повече площи, отколкото им е необходимо или могат да си позволят.
Някои магазини като Homebase, Mothercare, Carpetright и New Look сключиха сделки за преструктуриране със собствениците си, като затвориха стотици обекти.
Навиците за пазаруване се променят
Търговията на дребно в много отношения е доста прост бизнес. Трябва да продавате стоките за повече пари, отколкото сте платили за тях.
Но през последните няколко години нещата станаха доста по-трудни за традиционните търговци на дребно.
Компаниите трябва да се справят с растящите разходи. Изследователи от A&M и Retail Economics съобщават, че през последните пет години компаниите е трябвало да инвестират с 10,8% повече в повишаване на заплатите на служителите и в растящи наеми.
В същото време те опитват да се приспособят бързо към променящите се навици за пазаруване. Потребителите на Острова сега харчат един на всеки пет паунда онлайн, а щом продажбите на компаниите във физическите им магазини намаляват с 20%, а фиксираните им разходи се повишават, маржовете на печалбата им ще се свият.
Тази огромна промяна в разходите кара компаниите да обмислят как да генерират пари. Много търговци на дребно или се провалят, или не успяват да се приспособят.
Емблематичен пример в това отношение е веригата универсални магазини Debenhams, която има затруднения от години. Предишните й собственици трябваше да се справят с огромни дългове и бяха обвързани с дълги договори за наем.
Друга верига универсални магазини, House of Fraser, беше спасена миналата година от Sports Direct на Майк Ашли. Той обяви, че иска да превърне веригата в „Harrods на търговските улици“ и заяви, че около 80% от магазините ще останат отворени. Сега обаче Ашли признава, че бизнесът губи над 1 млн. паунда на седмица.
Потребителите влагат все по-голяма част от разполагаемите си доходи в преживявания и начин на живот. Да си посредствен вече не е добре.
Спад на посетителите
Потребителите посещават все по-малко търговските улици. Компанията за анализи на търговията на дребно Springboard проследява посещаемостта в големите градове във Великобритания и констатира спад през последните няколко години.
Но лошото време и намаляващият апетит към харчене на потребителите също изиграват роля. Потребителите, разбира се, продължават да пазаруват. Но дори с ръста на онлайн търговията магазините имат нужда от хора, които да влизат през вратата им.
Съкращаване на работни места
От март 2016 г. до 2019 г. търговията на дребно във Великобритания е загубила 106 хил. работни места, сочат данни на Британския консорциум за търговия на дребно. Данните се основават на информация на Националната статистическа служба.
Poundworld е регистрирала най-голямата загуба на работни места с над 5000 закрити позиции. Toys R Us и Maplin също са загубили 5500 работни места.
Тази година последиците от различни планове за преструктуриране включваха закриване на 1000 работни места и намаляващи печалби на Arcadia group и 100 закрити позиции при веригата магазини за дрехи LK Bennett.
Очаква се съкращаването на още работни места. Преди повече от две години Британският консорциум за търговия на дребно предупреди, че през следващите десет години в сектора могат да бъдат закрити до 900 000 позиции.
Вкусовете се променят
Въпреки че през първото полугодие на тази година бяха затворени 1234 магазина на търговските улици във Великобритания, картината не е чак толкова песимистична.
Магазините за доставка на храна по домовете, веригите спортни зали и специализираните магазини за електронни цигари са сред категориите, които са отбелязали най-голям ръст на новооткритите обекти.
Според анализатори това показва, че търговските улици се откъсват от традиционната търговия на дребно. Веригите супермаркети Aldi и Lidl са две от големите имена, които също продължават да откриват много магазини.
Положението във Великобритания обаче е такова, че като цяло страната има твърде много магазини, те са твърде големи и се намират на неточна локация. Победители ще бъдат онези компании, които знаят какво искат клиентите им и им го дават със страхотното обслужване и продукти, които желаят да купят.