Лондонското Сити създаде по-строги правила за строеж за небостъргачите заради притеснения, че високите сгради ще генерират ветрове, способни да съборят велосипедисти и пешеходци, съобщава британският вестник Guardian.
Предприемачите ще трябва да правят по-обхватни оценки за това как предлаганите сгради ще засегнат хората на улицата с по-строги тестове на пътища и тротоари чрез използване на подробни триизмерни модели и компютърни симулации.
Ситито ще намали и равнището на ветровете, смятано за поносимо според правилата, като определи средната скорост от над 8 метра в секунда за „некомфортна“ при всички обстоятелства и принуди предприемачите да смекчат плановете, ако се окаже, че проектите им може да навредят на велосипедисти и пешеходци.
През последните години редица небостъргачи изникнаха на небосвода в Лондон,а още 13 високи сгради с височина между 78 и 305 метра се очаква да се появят до 2026 г. Шест от тях са на етап строеж, а други седем са получили одобрение за планиране от властите в Лондон.
Съобщения за силна низходяща тяга се появиха скоро след завършването на строителството на 39-етажния небостъргач Walkie-Talkie през 2014 г. Заради формата си сградата отразяваше слънчевите лъчи с толкова интензивен сноп светлина, че журналисти успяха да изпържат яйце на топлината.
Макар City of London Corporation да съобщава, че указанията не са в отговор на конкретен инцидент, говорителка на компанията добави, че „наблюдаваме внимателно високите сгради, включително Walkie-Talkie, за да гарантираме, че вятърната среда на околните улици остава стабилна“.
Във Великобритания опасността високите сгради да създават вятърни тунели е най-очевидна в Лийдс, където кулата Bridgewater Place доведе до многократно затваряне на пътя и до смъртта на пешеходец след преобръщането на камион.
Сдружения на велосипедисти приветстваха решението на лондонското Сити. Съществува “добре документиран риск бетонните каньони… да създадат вятърна среда, която събаря пешеходците или изтласква велосипедистите към платното на моторните превозни средства“, казва Саймън Мънк от London Cycling Campaign.
По-строгите правила ще изискват оценка на въздействието на вятъра в самото начало на разработването на проекта и още тестове на микрониво от 36 посоки на вятъра с използването на отделни консултанти за компютърни и физически симулации.
Служители в Ситито, които се борят с поривите на вятъра в основата на Walkie-Talkie, потвърждават последиците от небостъргачите в центъра на Лондон. 30-годишната Кристина Хомел, която работи в съседен блок, казва: „Ветровито е всеки ден – сутринта, когато си тръгваме от работа, а когато пресичаме улицата е особено ветровито. Придвижването пеша в началото на улица Fenchurch Street е наред, но след това вятърът просто те връхлита. Това е доста неочаквано“.