Историята на един от най-големите, най-ценни и най-традиционни хотелски брандове започва със спонтанен късмет. Всъщност Конрад Хилтън пътува до намиращата се в Тексас Сиско на 31 май 1919 г. наред първия петролен бум от миналия век, за да купи банка и да натрупа богатство. Но този план се проваля. Вместо това Хилтън бързо купува местен хан, създавайки основата за хотелската си империя.
Първо, хотелът Mobley в Сиско е изглеждал като “подходящо място за спане" - “нищо повече”, според публикуваната през 1957 г. автобиография на Хилтън "Be my Guest". Всъщност той е искал само да се възстанови там, след като се е провалила банковата сделка.
Днес първата глобална хотелска компания в света, Hilton, празнува 100-годишния си юбилей на фона на най-динамичната година в историята си. Хотелската верига се разраства бързо в Китай, където отвори 200-я си хотел, а други 400 са на етап строеж или проектиране.
С поглед към следващото си столетие Hilton обяви вчера създаването на фондацията The Hilton Effect Foundation, която ще инвестира в организации и хора, оказващи положително влияние върху градовете, в които веригата присъства. Фондацията ще заработи тази седмица с отпускането на първите 15 гранта за организации в цял свят, които подкрепят програми за създаване на възможности за младите хора, възстановяване от природни бедствия и устойчиво управление на водите.
Фондацията надгражда стратегията на Hilton за корпоративна социална отговорност Travel with Purpose, която цели удвояване на инвестициите на компанията в социални инициативи и намаляване наполовина на екологичния й отпечатък до 2030 г. От създаването на инициативата през 2011 г. служителите на Hilton са положили над 1,3 млн. часа доброволчески труд, а компанията е инвестирала десетки милиони долара на местата, в които присъства.
Минало и настояще
Основана през 1919 г. в малкия град Сиско, щата Тексас, Hilton е пионер в туристическата индустрия от десетилетия, като първа въвежда обслужване по стаите, фоайета с климатици, телевизори в стаите, хотели на летищата, мини бар, централизирана система за резервации и Connected Room – първата хотелска стая в света, която позволява на гостите си да отключват вратата и да контролират осветлението, температурата и телевизора с приложение на смартфона си. В обекти на Hilton са измислени рецептите за брауни и за националната напитка на Пуерто Рико – „Пиня Колада“.
Историята на семейство Хилтън започва от Конрад Хилтън. Син на емигранти от Норвегия и Германия, той е роден през 1887 г. в Сан Антонио, щата Ню Мексико. Още като ученик Конрад решава, че ще стане предприемач, но е принуден да отложи осъществяването на мечтата си заради Първата световна война, в която участва и на няколко пъти е близо до смъртта. След завръщането си в Тексас той купува малкия хотел „Мобли“, в който стаите струват не повече от два долара на нощ. Хотелът му обаче бързо привлича клиенти благодарение на удобната си локация и не след дълго Конрад увеличава броя на леглата. Слага и витрини, за да продава вестници, списания, четки за дрехи, паста за зъби, които му носят приходи от около 20 хил. долара.
Само след година Хилтън купува още един хотел, а след две - още два малки. По време на борсовия крах през 1929 г., при който оцеляват само 20% от хотелите в САЩ, Конрад губи три от осемте си хотела. След това взема кредити, залага хотелските активи, въвежда ограничения на разходите, но в крайна сметка Hilton Hotels фалира и става чужда собственост, а Конрад е назначен за управител на компанията. Хилтън обаче е непримирим, взема рисковани заеми и постепенно започва да изкупува собствените си хотели. През 1942 г. той вече притежава 350 стаи, а през 60-те години на миналия век, когато бизнесът му преживява втори ренесанс, вече има 50 хотела в САЩ и 50 в чужбина.
Конрад Хилтън се оттегля от компанията през 1966 г. на 78 години и отказва да остави богатството на наследниците си. Синът му Барън Хилтън оспорва завещанието и след като печели делото, получава богатство от 335 млн. долара.
Въпреки че не е в добри отношения с баща си, Барън Хилтън притежава неговите качества- предприемчивост, агресивност в бизнеса и неотстъпчивост, за да изгради настоящата хотелска империя. Към момента хотелската верига разполага със 17 бранда в 133 страни и територии и над 5700 хотела и продължава да се разраства, като всеки ден отваря нов хотел някъде по света.
Поглед към бъдещето
Hilton панира да навлезе в още близо 20 страни до 2020 г. Плановете на компанията включват изграждането на още над 2400 хотела, като приблизително една на всеки пет хотелски стаи в строеж в света е на Hilton.
„Първото ни столетие беше изключително значимо, но аз наистина вярвам, че сега е нашият момент. Hilton е толкова силен, колкото беше и преди, а потенциалът ни да донесем положителна промяна в света, расте с всеки хотел, който отваряме и с всеки гост, който обслужваме“, казва главният изпълнителен директор на компанията Кристофър Насета.
Hilton е на първо място в света по обща стойност на всички хотелски брандове в портфейла си, която достига 14,7 млрд. долара. Тя изпреварва с близо 2 млрд. долара стойността на брандовете в портфейла на Marriott от 12,9 млрд. долара.
Хотелската верига обръща поглед и към африканския пазар чрез бранда си Hilton Garden Inn с отварянето на четири обекта в страни като Ботсвана, Замбия и Уганда и още 14 хотела, които са на етап строеж.
Hilton в България
Петзвездният хотел на веригата в София е завършен през 2001 г., като по това време е сключен 20-годишен договор за ползване с Hilton. Строителството на хотела струва 46,7 млн. долара. Впоследствие собствеността се променя няколко пъти, като за последно това се случва през 2015 г. Хотелът разполага с 245 стаи на осем етажа, 17 апартамента, седем конферентни зали, бална зала, бар и два ресторанта.
Софийският обект на веригата също не прави изключение, когато става въпрос за иновации. Хотелът е първият в столицата, който поставя пчелни кошери и соларни панели на покрива си, както и първият, който предоставя безплатни велосипеди под наем на своите гости. Hilton в София е и единственият хотел в столицата, който помага на хора със синдром на Даун да намерят постоянна заетост.
Интересни факти
От 25 до 31 март 1969 г. Джон Ленън и Йоко Оно преспиват в хотел Hilton в Амстердам. Оттогава стая 902 става популярна туристическа дестинация.
На 3 април 1973 г. Мартин Купър прави първото обаждане от мобилен телефон пред публика. Това става в хотел Hilton в Ню Йорк.
На 11 февруари 2012 г. Уитни Хюстън е открита удавена във ваната на стая 434 на хотел Hilton в Бевърли Хилс.
Хотел Hilton има над 923 хил. стаи в 113 страни и територии.
Хотелската верига е обслужила над 3 млрд. гости в 100-годишната си история.