В Хавана има магазин, в който се продава фотоапарат за над 25 000 долара!? Това е около 850 пъти повече от средната месечна заплата в Куба.
Невероятната сума си спечели очаквано подигравки в социалните медии, но всъщност придобива смисъл, ако се погледне през призмата на зараждащите се усилия на острова да заеме място на пазара за луксозен туризъм, коментира Кател Абивен от Франс прес.
Магазинът за скъпи фотоапарати и други бутици, предлагащи луксозни марки като Versace и Armani, са разположени в шопинг център на приземния етаж на скъпия Gran Hotel Manzana.
Самото съществуване на магазините изглежда абсурдно в страна, която е управлявана като еднопартийна комунистическа държава след 1959 година и в която средната заплата е 30 долара на месец.
Хотелът обаче не разчита местните хора да купуват. Той привлича клиенти с частни самолети, принцеси, звезди, казва генералният мениджър Ксавиер Дестрибатс.
Gran Hotel Manzana, първият петзвезден хотел в Хавана, бе открит през 2017 година във великолепна историческа сграда, която в началото на 20 век е била първият търговски център на острова.
Имотът, управляван от швейцарската група Kempinski, е първият истински луксозен хотел в Хавана, каза Дестрибатс.
Това е първият хотел със СПА на 1000 квадратни метра, допълва той. Всички стаи са най-малко 40 квадратни метра, като цените варират между 370 долара за базова стая в ниския сезон до 5000 долара за президентския апартамент.
Има определен тип клиенти, които не пътуват до Хавана или Куба, защото им липсва стандартът на луксозните петзвездни хотели като в Париж или Лондон, допълва Дестрибатс.
Като в Маями
Терасата на хотела предлага невероятна гледка към пъстрия исторически квартал на Хавана, където много кубинци живеят в полуразрушени сгради, които са запуснати или от тях никнат растения.
Наистина не се усеща като Куба, определено не е - сякаш си в САЩ, Маями или Пуерто Рико, казва Селиа Лиежоа, 26-годишна туристка от Париж.
Заедно с приятел тя е обикаляла острова три седмици и решили да прекарат последните няколко дни, релаксирайки край басейна на покрива на хотела.
Пристигналата неотдавна Суки Лу, 28-годишна китайска телевизионна водеща, е впечатлена от видяното.
Красиво е. Погледнете залеза. Наистина е завладяващо, каза тя.
Живея в Дубай, така че когато става дума за луксозни хотели, равнището там е наистина високо, но си мисля, че ще харесам този хотел, кавза тя, докато приятелят ѝ снима от въздуха сградата с дрон.
Най-много туристи в Gran Hotel Manzana идват от САЩ, една пета от общия брой, макар че има много посетители от Европа, Азия и Близкия изток.
Групата Kempinski, която се надява да открие два или три хотела в Куба, разбира се, не е единствената верига, която проявява интерес към суперлуксозния пазар.
През септември 2018 година испанската Iberostar откри втория си петзвезден хотел Grand Packard.
Френският хотелиерски гигант Accor планира да открие хотел на прочутия хавански крайбрежен булевард Malecon през септември.
Ще има магазин за шоколад на приземния етаж, а на покрива ресторант и място за концерти. Облеклото на служителите ще бъде дело на испанския моден дизайнер Агата Руис дела Прада.
Американският черен списък
Има обаче една малка подробност - във всеки един от случаите хотелите са собственост на Гавиота (Gaviota), подразделение на кубинската армия, отговарящо за туризма.
Чуждестранните хотелски групи имат право само да управляват хотелите, като всички са построени от френската Bouygues, която е с дългогодишно присъствие на острова.
Властите не публикуват приходите на армията, но този съюз между хотелиерството и военните поставя луксозните хотели в черния списък на САЩ.
На американските туристи на практика им е забранено да отсядат в тези хотели, но ограничението може лесно да бъде заобиколено като се плати в брой или като резервацията бъде направена чрез туристическа агенция.
Освен с хотели предприемачите имат идеи да привличат и по други начини богатите туристи.
Има план да се строят голф игрища в партньорство с компании за недвижими имоти, казва експертът от сектора Хосе Луис Перельо.
Откриването на луксозен хотел означава, че Куба е преодоляла кризата, смята той.
Откакто се отвори за международен туризъм преди повече от 20 години, Куба се съсредоточи върху плановете и стратегиите си за туризъм, свързан със слънцето и плажовете за масовия турист, казва Перельо.
Тази категория в момента представлява 73% от 70 000 хотелски стаи, предлагани в Куба. Тези, които ги наемат, обикновено не харчат много пари.
Същото се отнася до туристите от круизните кораби. Макар броят на акостиралите круизни кораби в Куба да е скочил рязко, пътниците им харчат средно само по 15 долара на ден на сушата.
Това не е добра новина за Куба, която миналата година е посрещнала 4,7 милиона туристи. Страната се нуждае от кеш.
Правителството, което е обект на американски санкции от 1962 година, беше зависимо от помощта на богатия си на петрол съюзник - Венецуела.
Венецуела обаче е в криза и Куба се бори за други източници на твърда валута, а икономическият ѝ растеж стагнира на равнище от около 1%, което не е достатъчно за покриването на основните нужди на населението.
Откриването на луксозни хотели е "нов етап", но и "необходимост", каза министърът на туризма на Куба Мануел Мареро Крус.
/БТА/