Структурни проблеми в сектора на търговските площи в Европа предизвикват сътресения както за наемателите, така и за собствениците и негативната тенденция ще продължи и през 2019 г., съобщава консултантската компания CBRE в свой доклад.
Но силното доверие на потребителите подкрепя сектора и това ще предостави добри възможности на Стария континент догодина, прогнозира компанията. Според нея избирателността ще има все по-ключово значение за успешните инвестиции и търговски стратегии в сектора на търговските площи.
Избирателно разпределение на активите
Продължаващите промени на тенденциите при потребителите карат инвеститорите в търговски площи да залагат на аспекти на физическите магазини, които интернет не може да осигури. През последните години компании в областта на храните, напитките и развлеченията все повече наемат площи в първокласни търговски центрове. Но асет мениджърите трябва да помислят дали предлагането им достига до целевите потребители. Малките търговски центрове трябва да избягват да копират предлагането на по-големите молове, като внимателно създадат микс от заведения за храни и напитки, който е съобразен с вида купувачи, които привличат, съветва CBRE.
Обектите за храни и напитки са съставлявали близо 20% от всички наеми на търговски площи в Европа през първото полугодие на 2018 г. В малките центрове растат обектите за услуги (фризьорски салони, козметични центрове и оптики), тъй като добре позиционираните молове започват да се превръщат в истински местни центрове.
Нивото на инвестициите в търговски площи в континенталната част на Европа остава силно и доста над средното равнище в последните десет години благодарение на приноса на узряващите пазари в Централна и Източна Европа. Но негативните настроения от Великобритания и САЩ засягат дистрибуцията и намаляват броя на купувачите на пазара. Наред с навлизането на електронната търговия тези два пазара преминават и през структурни предизвикателства, които включват увеличаване на разходите във Великобритания и силна зависимост от универсалните магазини като основни наематели. Макар че тези заплахи не са толкова осезаеми в Европа в сектора има известно равнище на несигурност. В резултат на това инвеститорите са по-внимателни в избора си на активи.
Области на растеж – големи магазини и местни услуги
Търговците на дребно подбират по-внимателно и формата на магазина си. Въпреки че електронната търговия съставлява само около 9% от общите продажби на дребно в Западна Европа, делът й ще продължи да расте и магазинът вече не е единственият начин за закупуване на стоки, отбелязва CBRE.
На на фона на рационализирането на мрежата от магазини на големите търговци на дребно търсенето на големи магазини расте. Стратегията на по-малко, но по-големи магазини позволява на търговците на дребно да увеличат до максимум приноса на всеки обект. Стратегическата локация дава възможност на магазините да се озоват в центъра на многоканалната стратегия на търговеца на дребно с фокус върху осигуряването на преживявания в магазина и възможност на клиентите да взаимодействат с продуктите.
Първокласните райони може да привлекат големи наематели, които да използват пространството за флагмански магазини, но не такъв е случаят с местните активи и търговските улици. Именно тук е най-голямата разлика между успешна и неуспешна търговия на дребно. Активите, търговците на дребно и доставчиците на услуги, които наистина обръщат внимание на удобството при пазаруването, ще постигнат успех, като предоставят по-високо ниво на удобство от онлайн каналите.
Търговците на дребно в областта на храните, напитките и забавленията, както и книжарниците може да постигнат голям успех, ако изберат правилната локация. Потребителите ценят оригиналната среда и местните продукти, тъй като ги смятат за по-устойчиви, с по-високо качество и по-здравословни от другите алтернативи.