През септември 2013 г. китайският президент Си Дзинпин обяви, че инициативата „Един пояс, един път“ е най-амбициозната до момента. По данни на American Enterprise Institute 340 млрд. долара са били инвестирани в мащабния проект между 2014 и 2017 г. Средствата идват главно от резервите в чуждестранна валута на Китай, но страната се надява да привлече в бъдеще местни и международни инвеститори, пише имотната агенция Tranio.
Основната цел на проекта е да изгради връзки между страните от Европа и Азия. Той се състои от две части – Пояса и Пътя. Поясът се отнася за пътя по суша от Китай до Европа. Пътят е морският маршрут през Индийския океан.
Проектът предвижда изграждането и ремонтирането на инфраструктура, обекти на минната и електрическата индустрия като жп линии, газопроводи, складове, пристанища. Всичко, което Китай прави в тези области, автоматично е класифицирано като част от проекта „Един пояс, един път“, който няма официален списък с инициативи.
Наред с очевидните ползи, свързани с растящия стокооборот и създаването на работни места, „Един пояс, един път“ може да привлече и инвеститори в недвижими имоти. По данни на консултантската компания Knight Frank между септември 2013 и октомври 2017 г. страните участнички в проекта са вложили над 10 млрд. долара в имоти, главно строителни проекти, офиси и търговски площи, апартаменти, логистични имоти и хотели.
По различни данни близо 80 страни са се присъединили към китайската инициатива. Около една трета от партньорите на Китай са съсредоточени в Източна Европа, като изпреварват партньорските страни в пет азиатски области, Близкия изток, Африка и Океания. Въз основа на проекта „Един пояс, един път“ Китай придоби мажоритарен дял от пристанището в Пирея, Гърция, и от испанската компания Noatum, строителството на газопровода „Силата на Сибир“ за доставка на руски газ на Китай е към края си, изгражда се и трансазиатска железопътна линия, която ще свързва Китай и Великобритания.
По данни на Knight Frank китайският проект ще гарантира приток на инвестиции повече към европейските имотни пазари, отколкото към развиващите се азиатски страни, които не могат да предложат на инвеститорите прозрачност при регулирането на трансакциите и висококачествените активи, както и ликвидност и стабилност. По данни на Juwai.com, най-големия китайски уеб портал за продажба на имоти, през 2017 г. китайски граждани са вложили 25,6 млрд. долара в европейски жилищни и бизнес имоти, което е с 228% повече спрямо 2016 г.
Кои са страните, към които Китай проявява особен интерес и от какъв вид имоти могат да извлекат печалба инвеститорите?
Чехия
Китай е на четвърто място сред най-големите търговски партньори на Чехия и вторият по големина вносител. По данни на Knight Frank през 2016 г. стойността на изнесените чешки стоки в Китай е достигнала 1,5 млрд. долара, а вносът от Китай е възлизал на 13 млрд. долара. Между двете страни са подписани около 30 търговски споразумения, а авиокомпанията China Eastern Airlines пусна директен полет между Шанхай и Прага. CEFC China Energy Company се възползва от бързия растеж на китайските туристи, посещаващи Чехия, и купи няколко големи хотела в Прага: The Mandarin Oriental, Le Palais Art Hotel и Motel One. Компанията придоби също голямата офис сграда Florentinum, както и няколко магазина и ресторанта в центъра на чешката столица.
Според Анна Курианович, старши инвестиционен консултант в Tranio, купувачите на имоти с инвестиционна цел в Чехия трябва да се насочат към бизнес центрове наред с традиционно популярните хотели. „Много международни компании се стремят да открият офиси в Прага. Причината за това са растящата икономика, ниската безработица (най-ниската в Европейския съюз към септември 2018 г.) и евтината работна ръка“, обяснява Курианович. „Но в момента Прага не разполага с достатъчно висококачествени офис площи, поради което наемните нива растат“, допълва тя.
Полша
Основният китайски проект в Полша беше откриването през 2013 г. на товарна жп линия между Чънду и Лодз. През 2015 г. жп линията беше удължена до пристанищния град Сямън на югоизточното крайбрежие на Китай. Изграждането й спомогна за увеличаването с 30% на търговията между двете страни. По отношение на полския имотен пазар Китайската централна банка участва преди няколко години в рефинансирането на офис сгради в Полша. В края на 2017 г. Logicor, една от най-големите логистични платформи в Европа, продаде целия си портфейл от логистични активи на стойност 14,4 млрд. долара на китайския държавен фонд CIC. 28 имота на стойност 640 млн. долара се намираха в Полша.
„Основните двигатели на полската икономика са търговията, логистиката и съхраняването на стоки благодарение на благоприятното местоположение на Полша между Източна и Западна Европа“, казва Курианович. „Поради това инвеститорите в имоти трябва да се насочат към офис комплекси в трите основни града – Варшава, Краков и Гданск, както и към логистични комплекси и търговски обекти в централните части на големите градове“, допълва тя.
Великобритания
Различни сектори от британската икономика привличат китайски инвеститори – от финансовите услуги до енергийната индустрия, здравеопазването и имотите. През 2013 г. Chinese Advanced Business Park Development Company подписа споразумение за изграждане на офис площи и жилищни имоти в историческия Royal Albert Dock. През 2017 г. китайски инвеститор купи небостъргача The Leadenhall Building при втората по големина имотна трансакция в историята на Великобритания. По данни на Juwai.com Великобритания е привлякла около 30% от китайските инвестиции в международни бизнес имоти през 2017 г.
„Основните фактори, които трябва да се вземат предвид при инвестирането в британски бизнес имоти, са икономическата стабилност въпреки Brexit и активният растеж на електронната търговия. Великобритания е вторият по големина пазар в Европа от гледна точка на обем на продажбите за Amazon и първият за интернет търговци на дребно като Apple, Dixons Carphone и Next’, казва Курианович. „Поради това препоръчваме на клиентите си да инвестират в офиси с централно местоположение, търговски обекти и логистични имоти“, допълва тя.
Гърция
През 2016 г. китайската компания COSCO, един от най-големите пристанищни оператори в света, придоби дял от 51% от пристанището в Пирея, стратегически пункт от Новия път на коприната, за 280,5 млн. евро. През 2021 г. китайската компания ще придобие още 16% от пристанището на стойност 88 млн. евро. В същото време COSCO трябва да инвестира 300 млн. евро в модернизирането на технологиите за ремонт на корабите и в логистика. Китай инвестира големи суми и в развиването на бившото летище „Елиникон“ в Атина. В проекта участва и конгломератът Chinese Fosun Group. В рамките на проекта се изграждат жилищни комплекси, хотели и зони за отдих. Интересът на инвеститорите към имотния пазар е свързан главно с туристическия бум в Гърция. По данни на Гръцката централна банка над 300 млн. чуждестранни туристи са посетили страната през 2017 г. Инвеститорите смятат, че „Елиникон“ ще привлича над един милион туристи на година в бъдеще.
„В Гърция има недостиг на качествени офис площи, а търсенето на хотели е високо. Инвеститорите със скромни бюджети може да обмислят закупуването на жилища за краткосрочно отдаване под наем на туристи, които носят доходност от 5 до 7% на година спрямо 3-4% в повечето европейски столици благодарение на ниските цени“, отбелязва Курианович. Но ако искат да получат такава доходност, инвеститорите трябва да купуват сега, тъй като по данни на Гръцката национална банка цените на жилищните имоти в страната растат за второ поредно тримесечие.