Франк Фихерт, професор в Университета за приложни науки във Вормс в областта на туризма и транспорта, също счита плановете за растеж за осъществими. Мястото Истанбул има предимство пред центровете в Персийския залив: „Един център живее от това, че има силна основа от връзки, които го имат като пряка дестинация", обяснява Фихерт. С Turkish Airlines Истанбул разполага с авиокомпания, предлагаща много директни връзки с по-малки летища в Европа. Авиокомпаниите от Емирствата, от друга страна, летят до централните летища, защото са принудени да използват по-големи самолети за разстоянието от Европа до Персийския залив. „С Turkish Airlines можете например да летите от Бремен директно до Истанбул", казва Фихерт.
Това, както и географското местоположение, говорят за успеха на летището. Ердоган не бива да се страхува от лоша инвестиция въпреки икономическата криза в Турция - поне не в политически аспект. Неговите опоненти обвиняват президента, че все пак не гради престижните проекти заради икономическата им рентабилност.
Еюп Мухчу, председател на Турската камара на архитектите, казва: „Големите строителни проекти са добри за реклама, но за много турци таксите са твърде високи, за да използват например третия мост на Босфора". Освен това големите проекти често включват консорциуми с чуждестранни партньори.
Летището по време на строителството. Снимка: Getty Images News
„Правителството дава големи обещания и ако няма достатъчно коли, които да се движат по новия мост, приходите ще бъдат свити и Турция ще трябва да доплати оставащите приходи на консорциума", казва Мухчу. Много проекти не почиват на предварителни прогнози. Ако погледнете от хеликоптер към новия мост на Босфора, ще има моменти, в които може да летите стотици метри над моста, почти без да се натъкнете на превозно средство, пояснява още той.
Критики срещу изграждането на летището идват и от активисти за правата на човека. Мнозина строители са умрели при инциденти - очевидно поради липсата на предпазни мерки. Правителството призна през февруари тази година, че е имало 27 загинали. Преди няколко дни в шахта беше намерено ново тяло. Адвокатката Илдиз Имрек твърди, че има повече смъртни случаи. „Една неправителствена организация вече публикува имената на 37 работници, които са мъртви или липсват, а може да са умрели дори още повече хора", казва тя.
Според Имрек около 40 000 работници са наети или са били наети на летището. 10 000 от тях прекратиха работата и протестираха преди няколко седмици срещу лошите условия на труд. Те се оплакват от лоша храна, малко време за сън и липсващи условия за безопасност. В резултат на това 400 служители бяха задържани за кратко от полицията, а в момента 31 са все още в ареста. Някои от тях се представляват от Имрек: те са обвинени в нарушаване на свободата за събранията, унищожаване на предмети и надвишаване на трудовите си права. „Причините за предварителното им задържане са пълни безсмислици, нарушаващи европейските, но и турските закони", казва Имрек.
Светската Турска народна партия (Cumhuriyet Halk Partisi), главната опозиционна партия, застава на страната на работниците. Политикът Шезган Танкулу критикува в радио интервю, че работниците са принудени да чакат с часове автобуси. „Осем часа работен ден всъщност за тях отнема дванадесет до петнадесет часа", казва той.
Еколозите също протестираха срещу изграждането на летището. В северната част на Истанбул в Арнаутукой, район на Истанбул, са последните гори около милионния метрополис. Мястото е известно със силните си ветрове от Черно море. Истанбулците също така оценяват района като лечебен курорт.
А за новото летище и свързаните с него улици трябваше да бъде създадено пространство. 650 000 дървета бяха отсечени, 1,4 милиона – преместени на други места. Това е проблем за фермерите в района, които отглеждат животни на съседните пасища. Но и за мигриращите птици, които обикалят района. Еколозите са загрижени, защото езерото Теркос, което покрива част от водните нужди на Истанбул, е недалеч от летището.
Ердоган обаче се наложи срещу всички критики и протести. Когато в края на декември първите самолети започнат успешно да кацат и отпътуват, турският президент отдавна ще е намерил формулата си за успеха за предстоящите общински избори през пролетта. Ердоган, „строителят на мостове“, може тогава да се превърне и в господаря на небето.
преди 6 години 1 милион измря и 1 милион избяга от страната та тиквуняка да си построи магистрали на вълнички. Тук за 27 турци се притесняват някои...Турците не ги мислете, те имат политици и държава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Друга тема е . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Колко народ умря, докато се строй това летище? Или това е друга тема? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Остави , остави ... тия двамата под тебе да вземат да намерят едно по дебело дърво , па да се засилят хубавичко ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Коя викате с Бойко, че е столицата на Турция? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Дано уважаемия ни премиер Борисов да посети откриването и да отдаде признателност за изпълнения инфраструктурен проект. Такъв един проект ще заздрави връзките между нашите 2 столици София и Истанбул, както и преди е казвал премиера ни като е бил в Истанбул.Дано и ние някой ден да имаме подобно летище и в нашата столица, а старото да отдадем на концесия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар