Китайският държавен и правителствен ръководител Си Дзинпин ще открие във вторник най-дългия морски мост в света – между Хонконг и метрополосите Макао и Джъхай. Строителството на съоръжението отне девет години.
Мегапроектът в делтата на Перлената река ще свърже азиатския финансов и икономически меторполис с процъфтяващия регион на южнокитайската провинция Гуандън и така ще изгради голям икономически регион. Движението ще бъде пуснато от сряда сутринта, заяви правителството на Хонконг, цитирано от DPA.
55-километровото съоръжение, включващо шосеен път, мост и подводни тунели (само те с обща дължина от 6,7 км) между изкуствени острови, е част от амбициозната инициатива на Китай за икономическо интегриране на 11 града от делтата на Перлената река, включително Хонконг и Макао – две бивши европейски колонии, върнати на Китай през 90-те години. Разходите за проекта се изчисляват на 120 млрд. юана – около 15 млрд. евро.
Проектът е спорен заради увеличените разходи, забавянето на откриването и десетки случаи на нещастни инциденти със строителите.
Хонконг ще плати 8,67 милиарда юана от цената за основния мост и още милиарди за връзки с пътища и гранични пунктове. Това е огромна цена за мост, който няма да бъде напълно отворен за обществеността, защото преминаването му ще изисква специално разрешително в зависимост от частите на моста и повечето ползващи го ще трябва да взимат специален автобус или друг вид транспорт, за да преминат в Макао или Китай.
Но времето за преминаване на пътници и стоки се редуцира значително – до около 1 час. Днес пътят от летището в Хонконг до Джъхай отнема 4 часа.
Много от 7-те милиона жители на Хонконг се опасяват от по-силната интеграция с Народната република и биха желали да запазят своята особена роля и островната си изолация. От връщането на бившата британска колония на Китай през 1997 г. Хонконг се управлява със специален статут по формулата „една страна, две системи“ като специален административен район – до голяма степен автономно.