Закупуването на жилище става високотехнологично начинание в САЩ, тъй като пазарът привлича все повече представители на поколението Y (родените между 1980 и 2000 г. - бел. ред.), пише списание Forbes.
Само допреди няколко години малко хора можеха да си представят да направят виртуален оглед на жилище, да кандидатстват за ипотечен кредит през мобилния си телефон или да закупят жилище, без изобщо да стъпват в него. Но представителите на поколението Y, които са най-новите купувачи на жилище, са израснали със смартфон под ръка и се чувстват много по-комфортно да купуват всичко по интернет – от дрехи до къща. Според допитване на Redfin, публикувано по-рано тази година, 45% от купувачите на жилище сред представителите на поколението Y, са отправили оферта за закупуване, без изобщо да са посещавали имота.
И въпреки твърденията, че младите американци не купуват нови жилища, Националната изследователска асоциация установи, че потребителите на възраст до 36 години са представлявали най-големият дял сред купувачите на жилище с 34% от общите покупки миналата година.
Виртуалните огледи са популярни сред купувачите
През януари компанията Coldwell Banker Real Estate анкетирала 3 хил. американци, за да прецени интереса им към виртуални огледи на жилища. Тя установила, че 77% от анкетираните искат да предприемат виртуален оглед, преди да посетят жилищния имот, а 84% имат желание да видят видеозапис. Те не просто искат да се запознаят с плана на жилището и условията за живот. 68% от анкетираните имали желание да използват виртуалната реалност, за да видят как изглеждат настоящите им мебели в дома.
62% от анкетираните казали, че биха избрали имотна агенция, която предлага виртуални огледи. Предвид търсенето имотната компания Sotheby's International Realty предлага на клиентите си 3D и виртуални обиколки на предлаганите имоти. Sotheby's съобщава на сайта си, че 3D и виртуалните обиколки са станали възможни благодарение на поставени камери в жилището. Потребителите можели да наблюдават 3D обиколката директно на сайта на Sotheby's или през мобилно устройство, свързано с очила за виртуална реалност.
Освен това имотите в САЩ стават и по-социални, като някои имотни агенции използват Facebook, за да предават в реално време от отворени къщи чрез Facebook Live.
Ипотеките стават по-ускорени благодарение на технологиите
Технологиите не просто променят процеса на търсене на жилище, но и начина, по който хората кандидатстват и са одобрявани за ипотеки. Мобилната услуга Take Quicken Loans на компанията Rocket Mortgage позволява на бъдещи кредитополучатели да кандидатстват за ипотека в рамките на минути. Кредитът се отпуска за по-малко от един месец – нещо, което повечето традиционни кредитори не могат да направят.
Rocket Mortgage е пионер в тази област, но не е единствена. Финтех компанията Lenda, която отпуска ипотечни кредити, е на пазара от 2014 г. Тя позволява на кредитополучателите да попълнят формуляр за кандидатстване за минути и да получат кредита до две седмици. Компанията съобщи по-рано тази година, че целта й е ипотечните трансакции да се случват за тридесет минути.
Lendra успява да ускори отпускането на ипотечен кредит, като започва процеса по гарантирането на рисковете, още докато клиентът попълва молба. Компанията също така е автоматизирала голяма част от работата, включително проверката на доходите и на работното място. Тя позволява на клиентите да влизат в банковите си сметки от платформата, за да получат необходимите банкови извлечения за отпускане на ипотека, което също ускорява процеса.
Гласови команди при търсенето на имоти
Нова технология, която си пробива път на пазара на недвижимите имоти в САЩ, са чатботовете. Благодарение отчасти на гласовите асистенти Alexa на Amazon и Siri на Apple възможността за гласово взаимодействие с интернет и с устройствата става все по-популярна.
Някои технологични компании работят върху приложения, които позволяват на потребителите да търсят обяви за имоти и да получават информация чрез езика на командите.
Стартъп компанията Ask DOSS от Хюстън, щата Тексас, работи върху интелигентен личен асистент, който ще бъде сходен на Siri, но насочен изключително към имотния пазар. Потребителите ще могат да задават въпроси на приложението за имота и да получават мигновен отговор 24 часа в денонощието.
Компанията разработва и приложение за пазара на жилищни имоти, като съобщава, че следващата фаза ще включва отговори на въпроси и показване на обяви за бизнес имоти. Бета версия на приложението беше пусната през октомври 2017 г., но засега компанията отказва да съобщи кога ще го пусне официално на пазара.
Технологиите променят начина, по който американците купуват жилища. По-старото поколение може да не е готово за промяната, но представителите на поколението Y и по-младите са готови. Те очакват технологиите да движат всички аспекти от живота им, включително процеса по закупуване на жилища, отбелязва Forbes.