Полша и Чехия оглавяват индекса Global Retail Atractiveness на най-привлекателните пазари на търговски площи в Европа, изготвен от Union Investment. Двете държави са единствените източноевропейски страни, които подобряват стойността си в индекса на годишна основа с пет пункта за Чехия и четири пункта за Полша. Последната беше и най-силният европейски пазар на търговски площи през четвъртото тримесечие на миналата година.
След Чехия и Полша се нареждат Ирландия и Португалия, чиито икономики пострадаха тежко заради финансовата криза. Сериозни загуби отчитат Германия и Франция със спад от седем пункта. Във Франция забавянето на пазара на търговски площи се дължи главно на инфлацията, докато в Германия причината са слабите продажби на дребно.
В дъното на класацията в Европа е Белгия, която е единствената страна на Стария континент със спад на индекса под границата от 100 пункта. Причината за понижението са влошените очаквания на белгийските търговци на дребно и слабият растеж на продажбите.
След като се радва на сравнително стабилен растеж от 2015 г. насам, индексът на европейските търговски площи, включващ 12 пазара, се забави миналата година, като отбеляза спад от три пункта. Умереното понижение се дължеше главно на липсата на растеж на продажбите на дребно и беше видно на всички 12 пазара от ЕС, включени в изследването.
В същото време инвестициите в търговски площи постепенно се променят на фона на продължаващия ръст на световната икономика. Пропастта между предпочитаните от инвеститорите пазари на търговски площи с добри основи и пазарите, където се проявиха първите предупредителни сигнали за забавяне преди две години, се разширява.
Индексът за второто тримесечие показва, че разликата между водещите и най-слабите пазари в Европа е около 20 пункта и се разраства спрямо четвъртото тримесечие на миналата година.
Мнозинството от пазарите на търговски площи в света остават в добра или много добра форма през второто тримесечие на 2018 г., подкрепени от положителните очаквания на потребителите и на търговците на дребно, сочи още индексът. Настоящият икономически бум създава редица пазари със силен растеж, които предлагат различни възможности за инвестиции.
Положителните перспективи пред пазарите на търговски площи в света са видни и в индексите за Северна Америка и Азиатско-тихоокеанския регион. Те достигат равнище от съответно 111 и 108 пункта, което е доста на средното ниво. Северноамериканският индекс е нараснал с два пункта спрямо второто тримесечие на 2017 г., а азиатско-тихоокеанският – с един пункт.
Международната класация се оглавява от САЩ със 111 пункта, следвани от Япония със 110 пункта и Канада със 108 пункта. Най-голям ръст регистрира Южна Корея, която е добавила пет пункта спрямо четвъртото тримесечие на миналата година.
Union Investment очаква инвестициите в търговски площи в идните шест месеца да бъдат съсредоточени основно в петте водещи европейски пазари, както и в САЩ. „Делът на Европа в инвестирания капитал ще бъде около 75% или дори повече. На другите пазари очакваме нарастване на предпазливостта на инвеститорите“, отбелязва Хенрике Уалдбург, ръководител на отдел „Управление на инвестициите в търговски площи“ в Union Investment.