Турция разполага с 411 работещи търговски центъра, а строящите се молове са 43. Свободните площи на офис пазара намаляват, а договорите за наем се сключват в турски лири. В същото време броят на чуждестранните посетители в Турция е нараснал в първите пет месеца на 2018 г. Това показва доклад за пазара на бизнес имоти в Турция, публикуван от консултантската компания JLL.
Данните сочат, че само в Истанбул в момента има 118 търговски центъра, а строящите се молове са 18. Повечето от тях ще отворят врати през втората половина на тази година, а другите – през 2019 г., съобщава Hurriyet Daily News.
В Анкара работят 39 мола, а девет са в етап на строеж. Очаква се търговските центрове в страната да достигнат 454 до края на 2021 г. JLL прогнозира, че в сегмента на търговските площи ще започне нова ера със „специализирани“ молове, които ще отворят врати през второто полугодие на тази година.
Според доклада търговците на дребно, които разполагат с достатъчно ликвидни средства, искат да отворят нови магазини. Очаква се и увеличаване на броя на школите по изкуства и спорт, които привличат значителен брой посетители в моловете, но инвеститорите подхождат по-внимателно към тях.
Спад на свободните офис площи
Данните на JLL показват, че на пазара на офис сгради клас А свободните площи през второто тримесечие са намалели от 21,9% на 20,9% на годишна основа.
През първото полугодие офис площите клас А в Истанбул са се увеличили с 482 500 кв. м спрямо предходната година. Една от съществените промени на офис пазара в Истанбул е, че договорите за наем се сключват в турски лири.
Очаква се готовите офис сгради, предоставящи решения за големите компании, които се нуждаят от сателитни офиси, да запазят значението си през второто полугодие.
Ръст на чуждестранните посетители
През второто тримесечие на 2018 г. чуждестранните посетители в Турция са се увеличили с 31% до 11,5 млн. души спрямо същия период на предходната година. Броят на чуждестранните туристи, които са кацнали на летище „Ататюрк“ в Истанбул и на летище „Сабиха Гьокчен“, се е увеличил с 40,4% през първото полугодие спрямо същия период на предходната година. Заетостта в хотелите е достигнала 65%, което е повишение със 17 на сто.
JLL посочва, че се наблюдава спад в наемната дейност на пазара на логистични площи през първите шест месеца на годината. Търсенето на обекти за закупуване е надвишило търсенето на обекти за наемане.
Сакария, Дюздже и Силиврия се оформят като нововъзникващи логистични центрове. След навлизането си на турския пазар гиганти в електронната търговия като Alibaba и Amazon ще допринесат за съживяването на сектора, особено ако инвестират в логистични центрове, прогнозира JLL.