21,5 млн. туристи са посетили Москва през 2017 г., което е ръст с 13% спрямо 2016 г., сочат данни на консултантската компания Colliers International, цитирани от онлайн изданието Property-Magazine.EU.
В същото време Санкт Петербург е бил посетен от 7,5 млн. души, ръст с 8,4% спрямо предходната година. Тенденцията за ръст на хотелиерската индустрия в двата града се запазва за трета поредна година.
Средната заетост на хотелските стаи в Москва миналата година е нараснала с три процентни пункта на годишна основа. Цената на стая също се е повишила с 1,6%, както и приходите от стая с 5%. В последните три години заетостта на хотелските стаи в руската столица е нараснала със 7,5% и е достигнала 75%, което е най-високото ниво от 2015 г. насам.
В Санкт Петербург, където потокът от туристи се влияе от сезоните, заетостта на хотелските стаи е била 68% през 2017 г. и е задържала равнището, постигнато през 2016 г. Въпреки това заради повишаването на цените в разгара на сезона приходите от стая в града са нараснали с 5,5%. Цените са се повишили най-много по време на големи спортни и бизнес събития в града като Купата на конфедерациите и Международния икономически форум в Санкт Петербург.
Colliers International прогнозира, че средната заетост на хотелските стаи в Москва може да нарасне с 5% през 2018 г. и да достигне 80%, а в Санкт Петербург консултантската компания очаква ръст на заетостта от 3% до равнище от 71%.
Домакинството на Световното първенство по футбол вероятно ще окаже по-голямо влияние върху оперативното представяне на хотелиерската индустрия в Москва, отколкото в Санкт Петербург, тъй като безплатното пътуване с влак и евтините полети ще позволят на някои фенове да се установят в руската столица и да пътуват през деня до Санкт Петербург.
Colliers International прогнозира, че средната цена на стая в Москва ще нарасне с 28-30% до 5930 рубли (80 евро), а в Санкт Петербург очакваният ръст на цените на хотелските стаи е между 22 и 26%.
„След икономическата криза през 2014 г. туристическата индустрия в Русия се възстанови и продължава да се развива стабилно. Притокът на туристи от Китай и Южна Корея нарасна значително, а интересът от западни страни също се увеличава. През 2018 г. Световното първенство по футбол, Източният икономически форум и Международният икономически форум в Санкт Петербург засилват интереса към Русия. Това е най-благодатният период за хотелиерите в Москва и Санкт Петербург в последните четири години. Очакваме, че заетостта на хотелските стаи и приходите от стаи ще достигнат петгодишен връх“, казва Евгения Тучкова, заместник-директор на клона на Colliers International в Санкт Петербург.
Основният двигател за увеличаване на броя на туристите в Москва все още е местният туризъм, като голямата част от него са бизнес пътуванията (до 75%). В Санкт Петербург броят на туристите расте благодарение на чуждестранните посетители, чийто дял е почти два пъти по-голям от този в руската столица. 22% от туристите, посетили Санкт Петербург през 2017 г., са били чужденци.
Ключовите фактори за нарастването на популярността на Русия като туристическа дестинация са слабата рубла, предстоящото Световно първенство по футбол и увеличаващата се реклама на Москва и Санкт Петербург в чужбина за привличане на туристи от страни, с които Русия е подписала споразумения за безвизово пътуване. Федералната агенция за туризма (Ростуризъм) очаква Русия да бъде посетена от 1,5 млн. чужденци по време на Световната купа по футбол.
В последните години интересът на китайските туристи към Русия постига бърз растеж. Според Руската гранична служба броят на китайците, посещаващи Русия, се е увеличил с 38% в последните осем години и е достигнал 1,78 млн. души през 2017 г. Броят на южнокорейските туристи също расте стабилно. Благодарение на безвизовия режим на пътуване между двете страни те са се удвоили – от 135 хил. през 2014 г. на 276 хил. през 2017 г.
Интересът на американски и канадски граждани към Русия също расте. Броят на американските туристи е нараснал с 18% миналата година, а на канадските – с 26%. Ръстът на посетителите от страни от Западна Европа е по-скромен и достига 2,4% при германските туристи и 4,6% при френските туристи, а броят на британските туристи е останал непроменен спрямо 2016 г.