Докато Китай натиска спирачките върху придобиванията на трофейни имоти, а апокалипсисът при търговските площи наближава, на имотния пазар в Северна Америка се случва нещо не толкова привлекателно, но все пак забележително. Складовете там сега са с по-висока стойност от офис сградите, пише Bloomberg.
Става дума по-конкретно за гигантски, високотехнологични складове. Тези „големи кутии“ са с площ от поне 18 600 кв. м и височина от 8,5 м, показва доклад на Colliers International, който установява покачването на стойността им.
Colliers е изследвала 14 пазара в Северна Америка (всички американски с изключение на Торонто) и установила, че подобни складове са били продадени миналата година при среден процент на капитализация от 5,8%. Това е доста под процента на капитализация от 6,7% при офисните площи в САЩ, включително при крайградските и селските имоти, но е почти колкото процентът на офисите в централните бизнес квартали, който достига 5,7%. Процентът на капитализация, който измерва доходността, намалява с повишаването на стойността на активите.
Графика
Това обаче не са познатите ни стари складове. Днешните разпределителни центрове кипят от дейност. Докато компаниите, занимаващи се с електронна търговия, се надпреварват да доставят още по-бързо до вратата на клиентите поръчаните продукти, те се нуждаят от по-съвършено оборудване за изпълнение на поръчките и допълнителна работна ръка, която да управлява всичко.
Докладът не включва изследване на офис имотите, а и пазарите, доминирани от офиси, не винаги са същите като големите индустриални пазари. Въпреки това повишаването на стойността на складовете в САЩ е несъмнено, казва Пийт Куин, директор „Индустриални услуги за САЩ“ в Colliers. Свободните площи са „на историческо дъно“, отбелязва Куин и въпреки засиленото строителство складовете са наемани веднага след завършването на строителните работи. Сред горещите пазари са Индианаполис, Финикс и Инланд Емпайър в Калифорния.
Сред инвеститорите в складове са компании като Blackstone Group, Gramercy Property Trust, Exeter Property Group и Clarion Partners, съобщава Куин и допълва, че KKR & Co. и Goldman Sachs също са сред участниците на пазара на логистични площи.
Amazon, разбира се, е основният наемател на индустриални площи в САЩ с 9,5 млн. кв. м, разпределени в 258 обекта. Компанията планира да добави още 3,5 млн. кв. м до края на годината, разкрива Куин. Конкурентите на Amazon, включително компаниите, които са започнали с традиционни физически магазини като Kohl’s, модернизират собствените си снабдителни вериги, за да не изостават от Amazon, а това повишава търсенето.