Докато много инвеститори в недвижими имоти избягваха Португалия в годините на изпълнение на спасителната програма, Blackstone Group купуваше.
Базираната в Ню Йорк компания за частни капиталови инвестиции започна да купува молове през 2013 г. и сега този залог се отплаща, пише Bloomberg. Миналия месец компанията се съгласи да продаде три търговски центъра около Лисабон на Groupe Auchan SA. Сега тя завършва продажбата на четвърти мол на испанския публичен фонд за инвестиции в имоти Merlin Properties Socimi за 450 млн. евро (557 млн. долара). Това е близо два пъти повече от цената, която инвестиционната компания плати за закупуването на търговския център, разкриват запознати източници.
„Някои фондове, които купиха търговски центрове по време на кризата на намалена цена, сега продават тези активи на други чуждестранни фондове на фона на възстановяването на икономиката“, казва Педро Куельо, главен изпълнителен директор на базираната в Лисабон компания Square Asset Management, която има инвестиции за около 1 млрд. евро в недвижими имоти.
„Това беше пресметнат риск, но все пак риск. Сега това е инвестиция с по-малко риск и по-малка възвръщаемост“, допълва Куельо.
След като Португалия поиска спасителна програма през 2011 г., редица оператори на молове изпитваха затруднения с продажбите на фона на рецесията и безработицата, която достигна пик от 17,5% през 2013 г. Точно тогава Blackstone започна придобиването на първия от четирите мола в околностите на Лисабон. Няколко години по-късно, когато икономиката започна да показва признаци на солидно възстановяване, други фондове последваха примера.
Икономиката на Португалия постига растеж от 2,6% през 2017 г., най-силния от 2000 г. насам. Безработицата намалява до 7,8% през декември до най-ниското си ниво от 2004 г. насам, сочат данни на Евростат.
Годината е още в самото начало, но сделките и възможните трансакции, включващи молове, вече надхвърлят 1 млрд. евро, повече от общите инвестиции през 2017 г., сочат данни на консултантската компания в областта на недвижимите имоти Cushman & Wakefield. Друга консултантска компания, JLL, прогнозира, че инвестициите в бизнес имоти в Португалия ще достигнат рекордните 2,5 млрд. евро през тази година спрямо 1,9 млрд. евро през 2017 г.
От малкия си щанд за сладкиши в мол Dolce Vita Tejo в предградието на Лисабон Амадора Дариани Сантош наблюдава съживяването на един от най-големите търговски центрове в Португалия.
„Посетителите се увеличават с всеки изминал ден. През почивните дни става лудница“, казва 31-годишната Сантош. В мола се помещават 280 магазина, 11 киносалона и макет на град, в който децата могат да се правят на възрастни. „Има толкова много хора, че понякога се блъскат един в друг“, споделя Сантош.
Мол Almada Forum, който Blackstone продава на Merlin, има 230 магазина и кът за хранене с 1 200 места. Представител на Blackstone отказва да коментира инвестициите на компанията в Португалия.
Първият модерен търговски център в Португалия, Amoreiras, беше открит в Лисабон през 1985 г., една година преди страната да се присъедини към ЕС. Днес в Португалия, която има население от 10 млн. души, съществуват 120 мола и гъстотата на търговските центрове е една от най-високите в Европа от гледна точка на брутна отдаваема площ на 1 000 души население, сочат данни на Cushman & Wakefield.
Това създава добри възможности за инвеститорите. През януари базираната в Париж компания AXA Investment Managers-Real Assets придоби Dolce Vita Tejo за 230 млн. евро от Baupost и Eurofund Group, които платиха 170 млн. евро за търговския център две години по-рано.
По-висока доходност
„Това придобиване е още едно доказателство за доверието ни във възстановяването на пазара за продажби на дребно в Южна Европа“, казва Херман Монтенегро, главен изпълнителен директор на AXA Real Estate Iberica.
Един от факторите, които привличат инвеститорите към португалските търговски центрове, е по-високата им доходност в сравнение със сходни имоти на други европейски пазари, посочва Марта Коща, анализатор в Cushman & Wakefield в Лисабон.
Доходността от луксозните молове в Португалия достига 4,9% спрямо 3,5% във Франция и 4,25% във Великобритания, Белгия и Испания, казва Коща.
Решението на социалистическото правителство да продължи да увеличава минималната заплата след встъпването си в длъжност през 2015 г. вероятно също помага за увеличаването на продажбите в някои молове. Индексът за продажбите, изчисляван от Португалския съвет на търговските центрове, нараства с 10% през 2017 г.
„Това доказва, че твърденията за изчезване на моловете са напълно погрешни. Днес наблюдаваме точно обратното“, смята Педро Тексейра, генерален секретар на Португалската асоциация на търговските центрове.
Някои молове продължават да изпитват затруднения с привличането на инвеститори. Novo Banco опитва да намери купувач на мол Beloura близо до Лисабон от 2014 г., съобщава седмичникът Expresso. Говорител на компанията отказва коментар.
„Някои от тези празни молове са свидетелство за грешките, които допуснахме в периода преди кризата в Португалия“, казва Куельо, като дава за пример мол Beloura. “Португалия все още лекува някои от раните от кризата“, допълва той.