Фитнес индустрията в САЩ процъфтява, но не и моловете. Поставете обаче една спортна зала в мол и изведнъж получавате оживен търговски център.
Това важи за Мъндей Иса, който тренира в Planet Fitness в Mall at Prince Georges в Хятсвил, щата Мериленд. Той не е почитател на моловете. „На младини това беше място за размотаване, филми, сега, когато към в зряла възраст, се питам за какво ми е да ходя там. Мога да пазарувам онлайн“, казва Иса с усмивка.
След като влезе в мола обаче, той посещава магазини, за да си набави необходимите продукти на път към изхода. Същото прави и Меридит Андерсън. „Понякога отивам спонтанно в мола след тренировка, защото е удобно и честно казано ми се случва да си взема някаква вкусотийка, ако съм имала наистина добра тренировка“, признава тя пред CNBC.
Точно това искат са чуват собствениците на моловете в САЩ. В годините преди появата на интернет, те бяха пълни с хора и собствениците нямаха желание да пилеят пространството си за други неща освен за магазини. Но всичко това се променя.
Броят на отдадените под наем спортни зали в моловете се е удвоил в последните пет години, сочат данни на компанията за бизнес имоти CoStar.
Джо Корадино, генерален директор на базираната във Филаделфия компания PREIT, която притежава над 2 млн. кв. м търговски площи в САЩ, активно работи с фитнес компании, за да запълнят моловете му. „Хората не просто прекарват време в залата, те вървят до залата, пазаруват, купуват дрехи, вечерят, правят неща, които са повече от обикновена тренировка“, казва Корадино.
Клиентите тренират, след което посещават както магазини, така и ресторанти. Всичко това е част от метаморфозата на моловете от чисто търговски центрове в места за всякакви видове забавления. Магазините за дрехи са заемали около 70% от площите в моловете в САЩ, а сега делът им е около 40%, казва Корадино.
Онлайн пазаруването е причина за спада на трафика в магазините в моловете, докато фитнес индустрията се развива ускорено – както спортните зали, предлагащи членски карти с отстъпка, така и бутиковите студиа, където цените са по-високи.
Над 57 милиона американци членуват в някакъв вид клуб за здравословен начин на живот, показва допитване на International Health, Racquet & Sportsclub Association. Членството в тези клубове е нараснало с 26% от 2009 г. насам.
Засега няма конкретни данни, че спортните зали донасят повече трафик в други части на мола, но Корадино е убеден в това. „Ние харесваме фитнес залите и планираме да отворим още. Напът сме да открием спортна зала в околностите на Вашингтон и водим преговори за още три-четири“, казва той.
Около половината от фитнес компаниите, които наемат площи в моловете, се насочват към т. нар. "В молове", които не са най-лъскавите и скъпи търговски центрове. Това обаче се променя с развитието на бутиковия фитнес. Луксозни марки, предлагащи пилатес и спининг, изникват в лъскави молове във всички части на САЩ.
PREIT е на път да открие фитнес зала в околностите на Вашингтон, която ще разполага както с външен, така и с вътрешен басейн в рамките на мола. Корадино казва, че избира фитнес марката въз основа на вида пазар – в града или покрайнините, и вида квартал. В някои спортни зали месечната такса е едва 10 долара, докато в други може да достига до 40 долара за тренировка.
Докато фитнес залите водят до повече трафик в мола, търговският център също може да помогне на фитнес залата да подобри бизнеса си. „Това е прекрасно партньорство. Молът може да изхрани залата и залата може да изхрани мола“, казва Крейг Мимс, регионален мениджър на Planet Fitness в Хятсвил. Той отбелязва и големите безплатни паркинги, които моловете предлагат като друг благоприятен фактор за фитнес залите. Удобството със сигурност е от съществено значение както за купувачите, така и за спортуващите.
„Понякога, когато трябва да купя нещо, чакам да дойде време за тренировката ми, защото за мен е по-лесно да дойда тук след фитнеса“, споделя Колин Лоло. „Влизам в мола и купувам всичко, което ми е необходимо“, допълва той.