Пазарите на търговски площи в Европа продължават да се развиват бурно. Инвеститорите все по-често поглеждат отвъд традиционните пазари и активи и се насочват към устойчивост – активи с потенциал за растеж на наемите на фона на засилената конкуренция.
Това се посочва в нов доклад на консултантската компания JLL, цитиран от онлайн изданието property-magazine.eu.
Засилената конкуренция и цените карат инвеститорите да погледнат към по-широки географски райони в Северна и Южна Европа и други активи, например складове за търговския сектор и аутлети.
Търговските центрове се очаква да продължат да привличат най-голям обем инвестиции. Инвеститорите търсят първокласни локации в целия регион.
Традиционните инвеститори с частен капитал съсредоточават усилията си в търсене на основни активи, като предпочитат мащаби и сериозно присъствие. Южноафриканските публични фондове за инвестиции в имоти, които през 2016 г. се очертаха като водещи купувачи, започват да разширяват присъствието си и към южноевропейските пазари, привлечени от атрактивната доходност и ниските лихви спрямо техните вътрешни пазари.
„Търговските активи продължават да предлагат на инвеститорите стабилни и гъвкави възможности за инвестиции със засилена конкуренция на всички пазари. Ключът към успеха е да се гарантира, че активите са на правилното място“, коментира Джеръми Еди, ръководител капиталови пазари в Европа, Близкия изток и Африка.
В доклада се разглеждат и възможностите за електронната търговия, която продължава да играе важна роля в ритейл сектора, но още не в ущърб на физическото пространство.
Консултантите наблюдават повече от 200 онлайн търговци, които разполагат и с физически магазини в търговски центрове, улици и универсални магазини.
Еди допълва, че потребителското търсене се променя в световен мащаб, размерите и функциите на магазините се развиват. САЩ в момента се приспособяват към тази структурна промяна, която доведе до доста фалити на търговци и затваряне на магазини.
Великобритания е начело на тази тенденция в Европа.
Инвеститорите трябва да обхванат електронната търговия и новите технологии и да разберат как те променят изискванията на търговците на дребно за физическо пространство, подчертават експертите.