IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Експанзията на Т-Маркет подкрепя оборота на веригата

Българското дружество на литовската Maxima Grupe е лидер по ръст на оборота от дъщерните ѝ компании и по брой новооткрити магазини

15:59 | 09.05.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Максима България</em></p>

Снимка: Максима България

Рязката експанзия на Т-Маркет от миналата година дава резултат. Веригата магазини, която е част от литовската Maxima Grupe, отчита два пъти по-силен ръст на оборота в България в сравнение с предходната година до 88,4 млн. евро (почти 173 млн. лева), съобщават от компанията.

Припомняме, че през миналата година Т-Маркет купи 12 от магазините на дискаунтъра на германската група REWE Penny, който излезе от българския пазар в края на 2015 г. През есента магазините вече отвориха врати като част от литовската верига, плюс още два на нови локации, т.е. общо 14.

Веригата продължава с експанзията, макар и със значително по-умерени темпове. Наскоро Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ѝ позволи да купи още един от магазините на несъществуващата вече търговска верига магазини "Европа" в София.

Заради експанзията българското подразделение на Maxima Grupe излиза начело по ръст на оборота при средно увеличение за цялата група от 0,4%. В родната Литва оборотът на веригата дори намалява – с 1,4% до 1,5 млрд. евро. Българското дружество е лидер и по брой открити обекти – 14 при 17 общо за цялата група.

Резултатите

Търговският оборот на българското дружество се увеличава с 22,1% до 172,9 млн. лева без ДДС (88,4 млн. евро) през миналата година спрямо 2015 г. За сравнение, през 2015 г. спрямо 2014 г. е отчетен ръст на оборота от 10,4% до 141,6 млн. лева (72,4 млн. евро).

Инвестициите на компанията на пазара на дребно в България надхвърлят 19,6 млн. лева (10 млн. евро).

Общият брой на магазините Т-Маркет в България се увеличава до 61 в 30 града в страната.

Общият оборот на цялата Maxima Grupe през миналата година се увеличава с 0,4% до почти 2,7 млрд. евро без ДДС. В Полша ръстът достига 6,2% до 48,2 млн. евро, в Естония е отчетено увеличение от 1,1% до 445 млн. евро, а в Латвия – 0,7% до 694 млн. евро. Само в Литва търговският оборот намалява - с 1,4% до малко над 1,5 млрд. евро.

Консолидираната нетна печалба на групата достига 33 млн. евро, което е с 57,4% по-малко спрямо 2015 г. Тогава е регистрирана печалба в размер на 77 млн. евро. Понижението обаче е заради еднократен ефект, свързан с трагичния инцидент от края на 2013 г., когато рухна един от магазините ѝ в Латвия. При инцидента загинаха повече от 50 души.

Maxima Grupe се е наложило да направи разходи за обезценки през миналата година в размер на 22 млн. евро. В Литва компанията е платила глоба във връзка с разпореждане на местния антимонополен регулатор в размер на 15 млн. евро. Още 5 млн. евро са изплатени на семействата на жертвите от сринатия магазин в Латвия.

Като се изключат тези еднократни разходи, печалбата на групата достига 75 млн. евро, което е със само 2,8% по-малко в сравнение с 2015 г.

Инвестиции

През 2016 г. Maxima Grupe е вложила общо 67 млн. евро във фиксирани активи, т.е. в магазини – нови и съществуващи. Общата площ на обектите на групата се увеличава с 3,6% през миналата година спрямо предходната до 548 хил. кв.м.

Литва остава водещ пазар за веригата с общо 237 магазина, следвана от Латвия със 150 и 74 в Естония. България е четвърта с 61 обекта, а още 30 са те в Полша.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:57 | 07.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още